Dom i gościnność: Władywostok – Tsuruga i Tokio – Seattle – Wejherowo.
Na drogach dzieci syberyjskich do Polski (1919 – 1923)
Patronat honorowy nad konkursem objęli: Ambasada Japonii w Polsce, Instytut Polski w Tokio, Ambasada Rzeczpospolitej Polskiej w Japonii, Konsul Honorowy w Japonii w Krakowie.
Konkurs jest otwartą lekcją historii. Jak piszą organizatorzy „Konkurs opiera się na zasadzie samodzielnego, poszukującego i twórczego poznawania losów dzieci syberyjskich oraz przenoszenia wiedzy o tamtych odległych już wydarzeniach do naszego dzisiejszego świata. Jest to także lekcja wzajemnego wsparcia, gdyż nie byłoby „domów” dzieci syberyjskich i nie byłoby gościnności, gdyby nie ludzie odmiennych narodowości i zawodów, których łączył jeden cel – pomoc polskim dzieciom. W większości „domów” dzieci syberyjskich obowiązywała zasada gościnności, która łączyła ludzi różnych narodowości, kultur i religii. Gościnność stała się warunkiem powszechnego pokoju, a także przede wszystkim, otwartości, zaufania, dialogu i współpracy.” W konkursie uczniowie poszukują odpowiedzi na pytanie „Czego uczy nas historia dzieci syberyjskich dzisiaj, w świecie, w którym wspaniały rozwój technologii i kultury idzie w parze z licznymi napięciami, niepokojami i zagrożeniami?” Konkurs składał się z dwóch etapów – poznania faktów historycznych i kreacji artystycznej.
W VI edycji konkursu Losy dzieci syberyjskich uczennice z naszej szkoły Julia Niemiec z klasy 3b i Zuzanna Kaczor z klasy 3e zostały wyróżnione a praca Julii Niemiec otrzymała także Nagrodę Główną od Młodzieżowej Rady przy Muzeum Manggha.
Zuzanna wykonała rzeźbę, natomiast Julia zagrała na bębnie i przedstawiła wykonaną przez siebie marionetkę. Prace plastyczne zostały zaprezentowane przez uczennice przed publicznością w szerokim kontekście związanym z tematem domu i gościnności.
Serdecznie gratulujemy!
opieka: prof. Anna Czepiec-Mączka