Fakty, fakty…

Warsztaty edukacyjne zorganizowane dla klasy 3h /medialno-prawnej/ przez Wydział Nauk o Komunikacji Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II.

24 listopada b.r. klasa 3h /medialno-prawna/ uczestniczyła w zajęciach z obszaru edukacji medialnej na temat: „Fact-checking i walka z dezinformacją”. Wykład i ćwiczenia przeprowadziła dr Barbara Sitko, a koordynowała je dr Anna Miśkowiec.

Podczas spotkania poruszano aktualne tematy, takie jak dezinformacja, fake newsy, deepfake’i i wpływ sztucznej inteligencji na media. Warsztaty miały formę interaktywnego wykładu i otwartej dyskusji. Uczniowie analizowali, czym różni się dezinformacja od fake newsów, jak działają algorytmy mediów społecznościowych i w jaki sposób sztuczna inteligencja może służyć zarówno jako narzędzie kreatywne, jak i zagrożenie informacyjne. Szczególną uwagę poświęcono zjawisku deepfake’ów – realistycznie spreparowanych materiałów wideo, które mogą służyć manipulacji opinią publiczną. Rozmawiano również o odpowiedzialności twórców i odbiorców informacji, roli edukacji medialnej w społeczeństwie cyfrowym oraz o narzędziach, które pomagają weryfikować treści. Uczniowie podczas zajęć wykazali się dużym zaangażowaniem, świadomością medialną oraz otwartością na krytyczne myślenie.

Praktyczna część zajęć miała na celu doskonalenie krytycznego podejścia do informacji, usprawnienie umiejętności odróżniania faktów od opinii, weryfikowanie treści w oparciu o różne źródła, poznanie narzędzi do rozeznania podejrzanych informacji – to m.in. strona www.demagog.org.pl.

Warsztaty z zakresu komunikacji medialnej stanowiły wartościowy punkt w nawiązanej współpracy naszej szkoły z Uniwersytetem Papieskim.

Opinia uczennicy Zuzanny Pawelec o zajęciach:

Wykład o deepfakeach uświadomił mi, jak łatwo w obecnych czasach zmanipulować obraz i dźwięk, a jednocześnie jak trudno czasem odróżnić fałsz od prawdy. Zaskoczyła mnie skala i tempo rozwoju tych technologii, które sprzyjają dezinformacji. Część poświęcona fact-checkingowi podkreśliła, jak ważne jest krytyczne myślenie i dokładna weryfikacja źródeł. Dzięki temu lepiej rozumiem mechanizmy wpływu fałszywych treści na odbiorców. Po wykładzie czuję większą odpowiedzialność za świadome korzystanie z mediów i reagowanie na potencjalnie nieprawdziwe informacje”.

Koordynacja, opieka: prof. Anna Czepiec-Mączka

grudzień 2025
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
Społeczny Komitet Odnowy Zabytków



Aktualnie online: 6
Dzisiaj: 351
W tym tygodniu: 8368
W sumie: 5878064

bip