Cyberprzemoc

Procedura postępowania w przypadku cyberprzemocy w szkole

Cel procedury:  Uporządkowanie czynności związanych z postępowaniem w przypadku zaistnienia zjawiska cyberprzemocy w szkole.

Podstawa prawna: Art.190a Ustawy z dnia 6 czerwca 1997r. – Kodeks karny

Cyberprzemoc – prześladowanie, zastraszanie, nękanie i wyśmiewanie innych osób za pomocą technologii informacyjnych i komunikacyjnych.

Do zjawisk związanych z cyberprzemocą zalicza się mi.in:

  • Robienie zdjęć innym osobom telefonem komórkowym bez zgody rodziców/opiekunów prawnych,
  • Wstawianie zdjęć osób zarejestrowanych na fotografii bez ich zgód, a szczególnie
    przy ich wyraźnym sprzeciwie,
  • Włamania na pocztę elektroniczną, strony internetowe, kradzież treści zamieszczonych
    na prywatnych stronach internetowych,
  • Stalking (nękanie przy pomocy Internetu, telefonów komórkowych),
  • Groźby i znieważania wysyłane za pomocą Internetu lub telefonów komórkowych,
  • Umieszczanie wulgarnych treści w Internecie, publikacja ich w miejscach masowego dostępu dzieci i młodzieży,
  • Bezprawne wykorzystywanie informacji,
  • Uwodzenie i treści pornograficzne w Internecie.

 W przypadku zaistnienia w szkole sytuacji związanych z cyberprzemocą, wprowadza się następujące procedury postępowania:

  1. W przypadku ujawnienia przypadku cyberprzemocy (zgłoszenie przez uczniów, rodziców, świadków zdarzenia, nauczycieli) należy stworzyć warunki do bezpiecznego zgłoszenia zdarzenia karalnego (zapewnienie anonimowości osobie zgłaszającej, szczególnie dziecku).
  2. O zdarzeniu informowany jest Dyrektor szkoły i jego zastępcy, wychowawca klasy, w której zaistniała sytuacja cyberprzemocy pedagog lub psycholog szkolny.
  3. Dyrektor szkoły, jego zastępca wraz z wychowawcą i pedagogiem bądź psychologiem szkolnym, ustalają okoliczności zdarzenia oraz świadków.
  4. W uzasadnionych przypadkach w procedurę włącza się nauczyciela informatyki, który pomaga zabezpieczyć dowody i/lub ustalić tożsamość sprawcy cyberprzemocy.
  5. Wszystkie dowody zastosowanej cyberprzemocy zbiera wychowawca wraz z pedagogiem lub psychologiem szkolnym
  6. Wychowawca lub pedagog szkolny podejmuje działania na rzecz natychmiastowego przerwania aktu cyberprzemocy (np. zawiadomienie administratora serwisu w celu usunięcia materiału, żądanie natychmiastowego usunięcia wszystkich filmów ośmieszających z telefonu sprawcy itp.).
  7. Pedagog lub psycholog szkolny udziela wsparcia ofierze i zapewnia jej pomoc psychologiczno – pedagogiczną.
  8. Wychowawca przy pomocy pedagoga ustala, kto jest sprawcą zdarzenia.
  9. Gdy sprawcą jest uczeń szkoły, pedagog prowadzi rozmowę pozwalającą ustalić przyczyny dokonania cyberprzemocy. W uzasadnionych wypadkach należy udzielić sprawcy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, celem uniknięcia na przyszłość podobnych zachowań.
  10. Wychowawca klasy, do której uczęszcza sprawca zdarzenia kontaktuje się z rodzicami/opiekunami prawnymi sprawcy celem omówienia zachowania dziecka, zapoznania z materiałem dowodowym oraz decyzją w sprawie dalszego postępowania
    i podjętych środkach dyscyplinarnych wobec ich dziecka.
  11. W sytuacjach uzasadnionych pedagog powiadamia Komendę Miejską Policji i/lub sąd rodzinny o dokonaniu cyberprzemocy.
  12. Wobec sprawcy wyciąga się konsekwencje zgodne ze Statutem Szkoły.
  13. Uczeń, który dokonał cyberprzemocy jest monitorowany przez pedagoga i wychowawcę, celem zapobiegania aktom zemsty na osobach poszkodowanych.
  14. Jeśli sprawca jest nieznany, należy – o ile to możliwe – dokonać natychmiastowego przerwania aktu cyberprzemocy od administratora serwisu oraz powiadomić Policję.
  15. Wobec ofiary cyberprzemocy wychowawca podejmuje działania ochronne i wspierające.
  16. Sytuacja dziecka, które padło ofiarą przemocy, musi być monitorowana, aby nie dopuścić
    do dalszych działań przemocowych lub odwetowych ze strony sprawcy. Podobnie należy postąpić w przypadku, gdy o zdarzeniu poinformowali świadkowie, a nie ofiara cyberprzemocy.
  17. Rodzice/opiekunowie prawni dziecka – ofiary winni być natychmiast poinformowani o sposobie rozwiązania sytuacji związanej z cyberprzemocą.
  18. Z zaistniałego zdarzenia należy sporządzać przez cały czas wyjaśniania sprawy notatki służbowe, w której zawarte będą daty i miejsca rozmów, personalia osób biorących udział
    w wyjaśnianiu spraw, opisy przebiegu wydarzeń oraz podpisy świadków zdarzenia i wyjaśniania sprawy.

Podczas wyjaśniania sprawy nie należy dopuszczać do konfrontacji sprawcy z ofiarą celem zachowania poczucia bezpieczeństwa ofiary cyberprzemocy.



Fundacja Edukacyjna "Perspektywy" potwierdza, że II Liceum Ogólnokształcące im. Króla Jana III Sobieskiego w Krakowie jest wśród 70 najlepszych liceów w Polsce sklasyfikowanych w Rankingu Szkół Ponadgimnazjalnych PERSPEKTYWY 2018 i przysługuje mu tytuł "Złotej Szkoły 2018"

Sierpień 2019
P W Ś C P S N
« Lip    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Aktualnie online: 3
Dzisiaj: 65
W tym tygodniu: 5270
W sumie: 3239482
bip