Wystawa Młodzieżowej Rady Muzeum Manggha – jesteśmy dumni!

Miło nam poinformować o działaniach Młodzieżowej Rady Muzeum Manggha, w skład której wchodzą cztery uczennice z naszej szkoły: Amelia Oroń z klasy 2h /medialno-prawnej/, Tosia Sieńko z klasy 2h /medialno-prawnej/, Julia Dubiel z klasy 3e /artystyczno-architektonicznej/ i tegoroczna absolwentka Sara Piszczek z klasy 4e /artystyczno-architektonicznej/.

Od 2024 roku w Muzeum Manggha działa Młodzieżowa Rada – grupa licealistek i licealistów z Krakowa, którzy aktywnie współtworzą kulturalną rzeczywistość muzeum. Ich świeże spojrzenie, zaangażowanie i współpraca z artyst(k)ami młodego pokolenia zaowocowały pierwszą wystawą kuratorowaną przez młodzież.

To opowieść o relacjach, naturze i kondycji człowieka – inspirowana japońskim przysłowiem „Ame futte ji katamaru” (pol. „Po deszczu ziemia staje się twardsza”). Odnosi się ono do dynamiki ludzkich relacji i według niego przeciwności losu oraz niepowodzenia prowadzą w rezultacie do zbudowania wzajemnej harmonii i wzmocnienia więzi. Po deszczu ziemia staje się twardsza to projekt, który pozwala na przyjrzenie się kondycji człowieka i naturze otaczającego świata poprzez metaforę wody, deszczu i łez.

Spotkanie otwierające wystawę odbyło się 18 czerwca a wystawa trwała od 17 do 22 czerwca 2025. Oprowadzanie kuratorskie prowadzone przez Młodzieżową Radę Muzeum Manggha dla młodzieży od 12. roku życia oraz dorosłych odbyło się w niedzielę 22 czerwca.

Zespół kuratorski: Stanisław Baczyński, Maria Drozd, Julia Dubiel, Kseniia Manher, Amelia Oroń, Sara Piszczek, Tosia Sieńko, Adam Stępalski

Artyści i artystki: Kacper Broniszewski, Katarzyna Feiglewicz-Peszat, Michał Iwański, Anna Juszczak, Konrad Krzyżanowski, Agnieszka Liber, Ola Sikora, Katarzyna Wójcicka

Gratulujemy!

Poniżej przedstawiamy kilka zdań uczennic tworzących wystawę.

Tosia Sieńko:

„Po deszczu ziemia staje się twardsza” to projekt, przygotowany przez młode osoby czyli Młodzieżową Radę Muzeum Manggha. Bez wątpienia każdy był w stanie znaleźć w nim coś swojego. Przyglądając się różnym zastosowaniom i funkcjom wody, deszczu, ale też łez, dla człowieka i całego świata, zadając sobie pytania dotyczące dynamiki ludzkich relacji, kondycji człowieka i natury, stworzyliśmy wystawę nawiązującą do japońskiego przysłowia „Ame futte ji katamaru”, czyli „Po deszczu ziemia staje się twardsza”. Dzięki współpracy z krakowskimi artystami udało się stworzyć „naszą wystawę”. Przygotowując ją mieliśmy niezwykłą możliwość rozmawiać z twórcami opisywanych przez nas prac, dowiedzieć się więcej o ich inspiracjach, prywatnych doświadczeniach oraz historii powstawania dzieł. Prace będące obrazami, ale także instalacjami, dotyczyły i były ściśle związane z wodą, interpretując ją na różne sposoby. W jednych została przedstawiona, jako źródło oczyszczenia, w kolejnych jako uosobienie samego człowieka oraz jego uczuć, a w jeszcze innych, jako coś ściśle zintegrowanego z istnieniem bytu, będącego jego częścią, ale także zupełnie odrębną materią.

Członkostwo w ramach Młodzieżowej Rady, było jednym z najciekawszych doświadczeń jakie mnie spotkało. Miałam niesamowitą możliwość, rozwijania swoich zainteresowań i pozyskania wiedzy o kulturze i sztuce (nie tylko Japonii) bezpośrednio z nią działając, poprzez udział w wydarzeniach takich jak kodomo no hi, czy noc muzeów, a także współtworzeniu wystawy. Oprócz tego, dzięki regularnym spotkaniom w okresie dwóch lat, z różnymi osobami działającymi w sferze krakowskiej  kultury, między innymi: kuratorami, archiwistami i artystami, mogłam dowiedzieć się więcej o pracy w muzeum „od kuchni”, co również było niesamowicie rozwijające”.

Amelia Oroń:

„Jako Młodzieżowa Rada Muzeum Manggha od początku wiedzieliśmy, że nasza wystawa powinna swoim tematem nawiązywać do emocji. Gdy natknęliśmy się na informacje o porze deszczowej w Japonii (która ma miejsce w czerwcu) to właśnie one zainspirowały nas do poszukiwania treści związanych z deszczem i smutkiem. Tak właśnie powstała wystawa ” Po deszczu ziemia staje się twardsza”. Jej tematyka miała łączyć trudne emocje związane z dojrzewaniem i codziennym życiem z symboliką wody. Proces powstawania wystawy pozwolił nam wykorzystać doświadczenia, które nabywaliśmy przez cały wcześniejszy rok działając w radzie, oraz wtedy gdy  uczyliśmy się pracy w muzeum „od kuchni” kontaktując się z artystami, dbając o transport prac czy pisząc teksty kuratorskie. Wystawie towarzyszyły także warsztaty dla dzieci, które wraz z Tosią miałam przyjemność poprowadzić. Ich tematyka, jak i całego projektu, dotyczyła deszczu, jednak w tym przypadku z nieco innej perspektywy. Wraz z dziećmi zastanawiałyśmy się w jaki sposób deszcz przedstawiany jest  w popkulturze japońskiej oraz jakie są  pozytywne i negatywne jego aspekty. W efekcie stworzyłyśmy japońskie laleczki /amulety „teru teru bozu” odstraszające deszcz. Cały projekt był niezwykle wymagający ale też inspirujący. Dostrzegłam jak trudną pracą jest organizacja wydarzeń kulturalnych i zrozumiałam jak wiele osób musi być w te działania  zaangażowanych. Była to okazją do  poznania  wspaniałych artystów i kuratorów oraz możliwość  uczestniczenia w wydarzeniach organizowanych przez muzeum”.

Nabór na kolejny rok do Młodzieżowej Rady Muzeum Manggha odbędzie się we wrześniu. Prosimy o śledzenie ogłoszeń w Librusie lub kontakt z prof. Anną Czepiec-Mączką.

Zapraszamy.

czerwiec 2025
P W Ś C P S N
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
Społeczny Komitet Odnowy Zabytków



Aktualnie online: 10
Dzisiaj: 1226
W tym tygodniu: 3746
W sumie: 5517682

bip