Zmagania z polską poezją współczesną

Krakowskie Biuro Festiwalowe organizujące od kilku lat projekt „Szkoła Czytania” w ramach programu Kraków Miasto Literatury UNESCO, po raz kolejny gościło w Pałacu Potockich uczniów naszego liceum. Tym razem w centrum kulturalno-literackim młodzież z klasy 2b stawiła czoła niełatwemu wyzwaniu – podjęła dyskusję o poezji współczesnej na przykładzie wierszy polskiej poetki Justyny Kulikowskiej. Warsztaty poprowadziła pani doktor Zuzanna Sala – literaturoznawczyni i redaktorka kwartalnika literackiego KONTENT.
Podczas warsztatów uczniowie pracowali na wierszach z tomu „gift. z Podlasia”. Nie były to utwory łatwe w odbiorze – pełne rozliczeń, buntu, swoistej niezgody młodej współczesnej kobiety z Podlasia. Ale młodzież poradziła sobie z nimi bardzo dobrze. Rozumiała bowiem bunt autorki, jej traumę. Polemizowała, pytała, wykazała się wrażliwością i dojrzałością. Najbardziej aktywni uczniowie otrzymali w nagrodę tomiki wierszy. Sama prowadząca tak pisze o rzeczonym tomiku Kulikowskiej: „chodzi o doświadczenie biograficzne, którego nie sposób nazwać jednostkowym – ciężkie relacje rodzinne, choroba, przemoc, klasowy gniew i wstyd wzmocnione przez miejsce urodzenia typu „prowincja (…) W jej najnowszej książce ostre zmiany perspektywy, odrywające bohaterkę od jej tożsamościowego tu i teraz, pojawiają się w cyklu wierszy, których tytuły nakładają tryb warunkowy na możliwość ucieczki („gdybym była…”). Z kolei tytułowy prezent czy dar z Podlasia to tyle, co świadomość bycia obciążonym genetycznie przez swoich przodków, która na zasadzie dość ryzykownej metonimii oznacza również świadomość klasowego usytuowania.”
A co na temat literackiego spotkania mieli do powiedzenia sami uczniowie? Niech wypowiedź Ryśka będzie właściwym komentarzem:
„Uważam, że warsztaty literackie o poezji nowoczesnej, na przykładzie wierszy Justyny Kulikowskiej, były ciekawe, choć miały jeden zasadniczy problem: na zajęciach,
w samej dyskusji udzielały się tylko niektóre osoby, co sprawiało, że większość, która nie była aktywna, być może szybko się znudziła. Moim zdaniem, zabrakło też większej interakcji pomiędzy prowadzącym a uczniami i dlatego konwersacja na temat wierszy przeniosła się na grono aktywnych osób.
Jednakże, musimy zauważyć, że sama koncepcja zajęć była przystępna i – jak na ograniczony czas – zaskakująco sprawnie przeprowadzona. Na warsztatach znalazła się praca grupowa, która zaangażowała znaczną część klasy (nawet tych, którzy niespecjalnie interesują się tą tematyką) i to pozwoliło w pewnym stopniu poszerzyć naszą wiedzę
i otworzyć nasze umysły na tego typu poezję.
Warsztaty poetyckie na pewno były ciekawym urozmaiceniem standardowych lekcji,
choć dostrzega się też to, że nie wszyscy są aktywni w dyskusji, szczególnie pod sam koniec, natomiast uważam, że pierwsza część zajęć była angażująca i zdecydowanie poszerzyła nasze umiejętności interpretacyjne.”

Justyna Kulikowska – polska poetka i autorka książek poetyckich. Za tom Hejt i inne bangery (2018) otrzymała Nagrodę im. Kazimiery Iłłakowiczówny za najlepszy debiut poetycki 2018 roku. Za tom Tab_s (2020) została nominowana do Nagrody Literackiej Nike 2021 oraz do Nagrody literackiej Gdynia 2021 w kategorii poezja. Wydała również tom gift. z Podlasia, za który otrzymała Nagrodę Literacką Gdynia 2022 w kategorii poezja i Nagrodę Literacką Prezydenta Miasta Białegostoku im. Wiesława Kazaneckiego za rok 2021 w kategorii książka roku oraz była nominowana do Nagrody Literackiej Nike 2022 i do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy w kategorii poezja. W 2023 roku ukazała się jej kolejna książka Obóz zabaw.

Zdjęcia: Teresa Przyłuska, Jacek Kawalec
Opinia na temat zajęć: Ryszard Swolkień
Organizacja: prof. Elżbieta Kramarz

grudzień 2023
P W Ś C P S N
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031



Aktualnie online: 3
Dzisiaj: 6
W tym tygodniu: 5138
W sumie: 5185173

bip