23 października br. odbyły się kolejne warsztaty medialne prowadzone przez dziennikarza pana Ireneusza Jakubka, pracownika jednej z rozgłośni radiowych. Tym razem uczniowie dwóch klas humanistycznych, czyli 2h i 3h, mieli okazję porozmawiać na temat współczesnych problemów komunikacyjnych.
Szczególnie ważną kwestią omawianą na zajęciach było to, jak w praktyce rozróżniać informacje prawdziwe od tych fałszywych. Coraz liczniejsze przykłady z codziennego życia pokazują, czym jest deepfake, jak ogromny jest jego zasięg oraz jak wiele niebezpieczeństw się z nim wiąże. Omawiane na warsztatach badania naukowe i statystyki dowodzą, że dużym problemem jest nadal niska świadomość społeczna i brak umiejętności weryfikowania informacji znalezionych w Internecie. Jak się okazuje, najskuteczniejszą formą obrony przed fake newsami jest umiejętność krytycznego myślenia oraz sprawdzanie informacji w różnych mediach, w tym tradycyjnych, które w rzetelny sposób omawiają interesujące nas zagadnienie.
Bardzo dziękujemy Departamentowi Edukacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego za zorganizowanie tej edycji „Lekcji samorządowych”, a panu redaktorowi za ich poprowadzenie.
Organizacja: prof. Marcin Spórna, prof. Agata Tatara, prof. Ewa Wach – Czubińska
W naszej szkole zakończyła się pierwsza edycja akcji „Psia Łapa, Koci Pazur 2025”, zorganizowanej pod patronatem Przewodniczącego Rady Miasta Krakowa Pana Jakuba Koska. Inicjatywa miała na celu wsparcie Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt przy ul. Rybnej w Krakowie poprzez zbiórkę najpotrzebniejszych artykułów dla jego podopiecznych.
Uczniowie II Liceum wykazali się ogromną empatią i zaangażowaniem, przynosząc karmę suchą i mokrą dla psów i kotów, przysmaki, koce, ręczniki, miski, smycze, obroże, zabawki oraz środki czystości. Dzięki wspólnemu wysiłkowi udało się zebrać dużą ilość darów, które trafiły już do schroniska, przynosząc realną pomoc i radość potrzebującym zwierzętom.
Wolontariusze z naszej szkoły przez kilka dni czuwali nad przebiegiem akcji, pomagali w segregacji i pakowaniu darów, wykazując przy tym ogromną odpowiedzialność i wrażliwość. Przekazane rzeczy spotkały się z wdzięcznością pracowników schroniska, którzy podkreślili, jak ważne są takie gesty solidarności i troski o los zwierząt.
Dziękujemy wszystkim uczniom, nauczycielom i pracownikom szkoły za udział w tym pięknym przedsięwzięciu.
Mamy nadzieję, że „Psia Łapa, Koci Pazur” na stałe wpisze się w kalendarz szkolnych działań charytatywnych II LO.
Podobnie jak w ubiegłych latach Sobieszczacy wzięli udział we wspólnym odśpiewaniu „Mazurka Dąbrowskiego” przed Narodowym Świętem Niepodległości. W tym roku wydarzenie odbyło się w piątek, 7 listopada, o symbolicznej godzinie 11:11.
Projekt MICET w Starym Teatrze to między innymi oferta warsztatów teatralnych. 14 listopada b.r. klasa 3e o profilu artystyczno-architektonicznym brała udział w zajęciach dotyczących projektowania kostiumów. Podczas zajęć Łukasz Zaleski, prowadzący warsztaty, odwoływał się do współczesnej sztuki, historii teatru i umiejętności społecznych, takich jak komunikacja. Integrował uczestników zajęć, zachęcał do refleksji i dialogu oraz zainspirował do twórczych działań projektowania kostiumów teatralnych.
Opinie uczestników zajęć:
„Warsztaty w Starym Teatrze, w których miała możliwość uczestniczyć nasza klasa, okazały się wyjątkowo inspirujące. Dowiedzieliśmy się dużo o historii Teatru, obejrzeliśmy scenę, oraz poznaliśmy cały proces tworzenia spektaklu, od koncepcji aż po premierę. Najbardziej interesującym dla mnie elementem zajęć było jednak projektowanie kostiumów do „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. Po dokładniejszym przyjrzeniu się bohaterom mogliśmy pozwolić sobie na swobodę interpretacji i tworzenie wizualnych opowieści, które nadawały im nowe znaczenia. Okazało się, że jeden detal, kolor czy materiał potrafi całkowicie zmienić sposób, w jaki odbiera się daną postać. Praca nad projektami uświadomiła nam, jak ogromną rolę odgrywa kostium w teatrze i jak mocno wpływa na odbiór postaci. To doświadczenie sprawiło, że mogliśmy spojrzeć na „Wesele” z zupełnie innej strony, bardziej twórczej i otwartej na interpretację.”
Zofia Wenklar
„Zajęcia w Starym Teatrze były bardzo interesujące – mieliśmy szansę poznać historię teatru oraz dowiedzieć się jak wygląda proces powstawania spektaklu. Najbardziej atrakcyjne było zadanie praktyczne. Projektowaliśmy stroje wylosowanych wcześniej postaci z „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego i tworzyliśmy modele ich kostiumów z materiałów, na manekinach. Ćwiczenie było dla nas bardzo inspirującym i równocześnie przyjemnym doświadczeniem. Zyskaliśmy dzięki niemu możliwość połączenia zainteresowań sztukami wizualnymi, takimi jak design i moda z teatrem i z literaturą. Bardzo cenne było według mnie to, że oprócz przeprowadzenia rozmowy dotyczącej teorii mogliśmy samodzielnie spróbować stworzyć coś kreatywnego.”
Teresa Klimowicz
organizacja: prof. Anna Czepiec-Mączka,
opieka: prof. Anna Czepiec-Mączka, prof. Małgorzata Ścibior-Szeremeta
„Kiedy to w Polsce już następowały objawy odwilży w kulturze i ludzie śmielej zaczęli sobie poczynać w różnych dziedzinach życia, wtenczas katakumbowcy krakowscy zorganizowali jedną z najbardziej uroczych imprez jazzowych, która przerodziła się w pewną tradycję i trwa po dziś dzień – są to tak zwane Krakowskie Zaduszki.”
– Leopold Tyrmand, 1954 r.
W bieżącym roku, tradycyjnie już, po raz czwarty, uczennice i uczniowie z II Liceum Ogólnokształcącego im. Króla Jana III Sobieskiego w Krakowie pomagali podczas organizacji Festiwalu Krakowskie Zaduszki Jazzowe.
47 uczennic i uczniów oraz 2 absolwentki pomagały tworzyć święto muzyki jazzowej: Maria Łuczkiewicz, Maria Szarska-Garbacik, Ilona Zawicka (1c), Aleksandra Dąbrowska, Lena Kozak, Amelia Lulek, Antonina Szeliga, Aleksandra Szymańska (1d), Gabriela Gutkowska, Martyna Kozak, Gabriella Sarbiewska, Marta Ślusarz (1e), Natalia Grajny (2c), Natalia Zych, Magdalena Żurek (2d), Maja Affeltowicz, Natalia Dmitrzak, Amelia Kowalczyk, Gaja Zaręba (2e), Antonina Bargieła, Tomasz Kogut, Milena Konieczna, Ewa Lenartowicz, Natalia Tomaszewska, Anna Trepczyńska (2g), Adam Łuc (3a), Kacper Gąstoł, Gabriela Mgłosiek, Julia Penszkal (3g), Maria Czepczyk, Amelia Oroń, Antonina Sieńko (3h), Marta Galińska, Zuzanna Wawro, Barbara Zapałowska (3i), Dobrosława Kluzik, Julian Nowak, Aleksandra Pelczar (4a), Kinga Beliczyńska, Natalia Mamoń, Gabriela Owoc, Teresa Przyłuska (4b), Blanka Milewska, Hanna Pilch (4c), Agnieszka Gnela, Zofia Naziębłło (4e), Wiktor Równicki (4f) i absolwentki Julia Dąbroś i Maria Wolska.
Galeria Krakowska, Szkoła Muzyczna przy ul. Józefińskiej, Teatr Łaźnia Nowa, ICE Kraków, Filharmonia Krakowska i Opera Krakowska – w tych miejscach, przez wiele godzin młodzież angażowała się w działania, dzieląc się swoim czasem prywatnym, inicjatywą i energią. Po raz kolejny usłyszeliśmy słowa pochwały dotyczące kultury osobistej młodych ludzi, punktualności, rzetelności, łatwości w porozumiewaniu się, rozwiązywaniu problemów organizacyjnych i uśmiechu. Współpraca została zapoczątkowana w roku 2022 przez dyrektora Marka Stępskiego, który podczas tegorocznej Gali Krakowskich Zaduszek Jazowych odebrał dla II LO – partnera wydarzenia – podziękowania i książkę o tegorocznym bohaterze gali Andrzeju Dąbrowskim.
W przyszłym roku zapraszamy do pomocy przy 71. edycji festiwalu kolejnych uczniów – pomocników jazzowych.
„Then… Now… Always Jazz!”
koordynator na terenie szkoły: prof. Anna Czepiec-Mączka,
W dniu 12 listopada odbyła się w szkole uroczystość odsłonięcia Tablicy Pamiątkowej poświęconej 72 Absolwentom szkoły pomordowanym w Katyniu w roku 1940.
W uroczystości udział wzięło wielu znamienitych gości na czele z Wiceprezesem Rady Ministrów, Ministrem Obrony Narodowej Władysławem Kosiniakiem-Kamyszem oraz Prezydentem Miasta Krakowa Aleksandrem Miszalskim – obaj panowie to absolwenci naszego Liceum. Obecni byli także: Małopolski Kurator Oświaty dr Gabriela Olszowska, Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych Pan Lech Parell, reprezentująca Wojewodę Małopolskiego Dyrektor Generalny Urzędu Wojewódzkiego Lucyna Gajda, Dyrektor Krakowskiego Oddziału Instytutu Pamięci Narodowej dr hab. Filip Musiał, Prezes Federacji Rodzin Katyńskich dr Izabella Sariusz-Skąpska, Prezes Stowarzyszenia Rodzin Katyńskich Jacek Wawszczak, Pełnomocnik Wojewody Małopolskiego ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych Marcin Tatara, Reprezentujący Dowódcę 2 Korpusu Polskiego Generał Brygady Piotr Waniek, kapelan organizacji kombatanckich i niepodległościowych w tym Związku Sybiraków, Rodzin Ofiar Katynia o. Jerzy Pająk, Przewodnicząca Komisji Edukacji Rady Miasta Krakowa dr Anna Bałdyga, Przewodniczący Rady i Zarządu Dzielnicy I Stare Miasto w Krakowie Jan Hoffman, były wieloletni dyrektor szkoły pan Marek Stępski oraz przedstawiciele wojska i uczelni krakowskich. Społeczność szkolna reprezentowana była przez przedstawicieli Rady Rodziców, grona pedagogicznego, pracowników szkoły, uczniów oraz naszych absolwentów.
Uroczystość prowadził dr Marcin Spórna, wieloletni nauczyciel historii w II LO, pasjonat dokumentowania losów absolwentów naszej szkoły – pomysłodawca tablicy oraz człowiek, który poświęcił kilka lat swojego życia na badania źródłowe, czego efektem była identyfikacja ofiar zbrodni katyńskiej – absolwentów naszego Liceum.
Dyrektor Wioletta Nogaj przywitała uczestników uroczystości dziękując wszystkim za przybycie, podziękowała dr. Marcinowi Spórnie za inicjatywę oraz wykonane prace oraz krakowskiemu oddziałowi Instytutu Pamięci Narodowej za ufundowanie Tablicy Pamiątkowej.
Jestem głęboko przekonana, że tablica, którą za chwilę odsłonimy będzie dla naszej szkolnej społeczności widocznym symbolem łączącym historię i teraźniejszość. Będzie inspiracją dla młodzieży, ale także swoistą przestrogą. Przestrogą przed zaniedbywaniem dobra wspólnego, szczególnie w obliczu zagrożenia i zła, które tak wyraźnie objawiło się za naszymi wschodnimi granicami. Pamiętajmy o historii, o naszych bohaterach, ale także uczmy się i wyciągajmy wnioski. Także po to, aby przyszłe pokolenia nie musiały odsłaniać podobnych tablic – powiedziała dyrektor Wioletta Nogaj.
Odsłonięcie tablicy ofiar katyńskich, absolwentów naszej szkoły to dla mnie wyjątkowy moment. Do tej pamięci o nich jesteśmy zobowiązani i do niej jesteśmy powołani. (…) Chcę podziękować wszystkim, którzy przypominają o tamtych wydarzeniach i o Katyniu. Ta pamięć jest nam potrzebna, bo to jest pamięć przestrogi. (…) Pamięci o Katyniu nie kultywujemy, by rozdrapywać rany, nie jest też to pamięć nienawistna. (…) Liczymy, że przyjdzie dzień, w którym będziemy mogli złożyć wieńce na grobach katyńskich i pochylić przed nimi głowy w miejscach, w których stracili życie. Ta tablica jest jednak dowodem na to, że kolejne pokolenia pamiętają o naszej historii i kochają Polskę – podkreślił w swoim wystąpieniu Wicepremier, Minister Obrony Narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz.
Bardzo dziękuję społeczności szkolnej za inicjatywę stworzenia tej tablicy. Chociaż to szczególnie bolesna karta w historii szkoły, bez wątpienia pamięć o absolwentach, którzy stracili życie w katyńskich lasach przetrwa wśród kolejnych generacji licealistów – powiedział prezydent Miasta Krakowa Aleksander Miszalski.
Odkrywanie historii w moich czasach było odkrywaniem jej wbrew szkole i oficjalnym narracjom. Zazdroszczę Wam, ze możecie w tych czasach zagłębiać historię nie robiąc tego wbrew komuś, ale ze wsparciem szkoły. Gratuluję tego, że chodzicie do liceum z takimi tradycjami, a odsłaniana dziś tablica świadczy o tym, jaką wagę przywiązujecie do historii. – mówił minister Lech Parell.
To ważny gest pamięci wobec ludzi, którzy stanowili część elity II Rzeczypospolitej. Zostali zamordowani tylko dlatego, że byli Polakami wiernymi swojej Ojczyźnie – mówił podczas uroczystości dyrektor IPN dr hab. Filip Musiał.
Tablicę Pamiątkową odsłonił Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Obrony Narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, a jej poświęcenia dokonał o. Jerzy Pająk kapelan organizacji kombatanckich i niepodległościowych, w tym Związku Sybiraków, Rodzin Ofiar Katynia.
W czasie uroczystości Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych Lech Parell odznaczył Medalem Pro Patria dr. Marcina Spórnę – autora tekstów do kilkunastu wystaw muzealnych, badacza historii Polski w XX wieku, w tym Zbrodni Katyńskiej, od wielu lat zgłębiającego losy absolwentów II Liceum (wcześniej III Gimnazjum).
W uroczystości uczestniczyły poczty sztandarowe prezentujące aktualny Sztandar Liceum, historyczny Sztandar Liceum, na który podczas rozpoczęcia nauki w szkole składali przysięgę pomordowani w Katyniu Absolwenci szkoły oraz Sztandar Stowarzyszenia Rodzin Katyńskich.
Wiosną 1940 r. NKWD zamordowało z motywów politycznych blisko 22 tys. polskich obywateli wziętych do niewoli po agresji ZSRR na Polskę 17 września 1939 r. Byli wśród nich oficerowie Wojska Polskiego, policjanci, urzędnicy, uczeni, profesorowie wyższych uczelni, artyści, lekarze, nauczyciele, prawnicy. Stanowili elitę narodu, jego potencjał obronny, intelektualny i twórczy.
Jeńcy ginęli od strzału w tył głowy. Ofiary zostały pogrzebane w zbiorowych, bezimiennych mogiłach w Katyniu, Charkowie oraz Miednoje. Egzekucje trwały od kwietnia do maja 1940 r.
Około 15 tys. ofiar stanowili więźniowie przetrzymywani wcześniej w obozach specjalnych NKWD w Starobielsku, Ostaszkowie i Kozielsku. Byli to głównie oficerowie wojska i policjanci. Pozostałe 7 tysięcy, w większości cywilów, osadzono w więzieniach zachodnich obwodów republik Ukraińskiej i Białoruskiej, czyli terenach Wschodniej Polski, włączonych w 1939 r. do Związku Radzieckiego. Dotychczas nie znamy miejsc ich pochówku.
Uroczystość przygotowali: prof. Marcin Spórna: pomysłodawca tablicy, identyfikacja ofiar, współpraca z IPN; prof. Katarzyna Kamizela: przygotowanie uczniów klas 2h i 4h do uroczystości, przyjęcie gości; prof. Agnieszka Trela – Jochymek – chór szkolny; prof. Anna Mrugalska: nagłośnienie, zdjęcia, przygotowanie sceny; prof. Barbara Skawińska: opieka nad pocztami sztandarowymi; prof. Małgorzata Ścibior-Szeremeta i prof. Agata Tatara: obsługa mediów; prof. Marta Kocon – kwiaty; prof. Monika Oleksa – przygotowanie uczniów klasy 1h; wicedyrektorzy Agata Patriak oraz Grzegorz Bobek – koordynacja i organizacja wydarzenia.
Autorem projektu Tablicy Pamiątkowej jest pan Wojciech Mazur.
Zdjęcia: Piotr Wojnarowski – Kancelaria Prezydenta Miasta Krakowa, mł. chor. Mariusz Bieniek – 2 Korpus Polski, prof. Anna Mrugalska, Urszula Grodzka – klasa 4h.
Relacja z wydarzenia w Kronice Krakowskiej (12.11.2025r. godz. 21.30 od 7min.52s.)
W dniu 12 listopada odbyła się w szkole uroczystość odsłonięcia tablicy pamiątkowej poświęconej 72 naszym Absolwentom pomordowanym w Katyniu w roku 1940.
Relacja z uroczystości wkrótce, a już dzisiaj zapraszamy do obejrzenia materiału z wydarzenia w dniu 17 kwietnia 2024r., które odbyło się w Centrum Edukacyjnym IPN „Przystanek Historia”. W ramach cyklu„Środa archiwalna”dr Marcin Spórna przedstawił wyniki swoich badań na temat losów 72 absolwentów III Gimnazjum im. Króla Jana III Sobieskiego, dzisiaj II Liceum – ofiar Zbrodni Katyńskiej.
Dr Marcin Spórna przedstawił wybrane sylwetki absolwentów III Gimnazjum – ofiar sowieckiego ludobójstwa, przybliżył postać i zasługi dla zachowania spuścizny katyńskiej dr. Jana Zygmunta Robla i jego szkolnego kolegi mjr. Antoniego Hniłki – absolwentów III Gimnazjum, a także opowiedział o podejmowanych wspólnie z Oddziałem Instytutu Pamięci Narodowej w Krakowie działaniach mających na celu upamiętnienie absolwentów Gimnazjum – ofiar Zbrodni Katyńskiej. Spotkanie poprowadził pan Rafał Dyrcz, naczelnik Oddziałowego Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej w Krakowie.
Z radością informujemy, że dwie nauczycielki naszej szkoły, prof. Agata Zegar i prof. Marta Bryłazostały uhonorowaneNagrodą Prezydenta Miasta Krakowa za szczególne osiągnięcia w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
Prof. Agata Zegar jest nauczycielką chemii, która od początku swojej pracy związana jest z II LO.
Od lat inspiruje uczniów do nauki i łączy wiedzę merytoryczną z wyjątkowymi umiejętnościami dydaktycznymi. Z pasją i zaangażowaniem przygotowuje młodzież do egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym, prowadzi dodatkowe zajęcia teoretyczne i laboratoryjne dla uczniów szczególnie uzdolnionych, a także wspiera osoby ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jest opiekunką dydaktyczną stypendystów wielu programów, takich jak Adamed StartUP, czy ZDOLNI Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. Jej uczniowie mogą pochwalić się licznymi osiągnięciami w Olimpiadzie Ochrony Środowiska i Chemii Zrównoważonego Rozwoju, a także w prestiżowych konkursach chemicznych, m.in. Olimpiadzie Wiedzy Chemicznej UJ, międzynarodowym konkursie EChemTest, Olimpiadzie o Diamentowy Indeks AGH czy Konkursie O Złoty Indeks PK.
Prof. Agata Zegar aktywnie uczestniczy w życiu szkoły – prowadzi zajęcia w ramach współpracy II LO z Wydziałem Chemii UJ, koordynuje pokazy doświadczeń chemicznych w czasie dni otwartych, bierze udział w organizacji uroczystości szkolnych, wykładów i spotkań z naukowcami. Jest współautorką książek z serii „Trening przed maturą” wyd. Omega i wieloletnim egzaminatorem OKE.
Za swoje zaangażowanie otrzymała wiele nagród, w tym Nagrodę Ministra Edukacji „Pasjonaci” (2024).
Prof. Marta Bryła, nauczycielka fizyki w Zespole Szkół Mechanicznych nr 1 im. Szczepana Humbetra w Krakowie, rozpoczęła współpracę z II LO w bieżącym roku szkolnym. Jest pedagogiem z wieloletnim doświadczeniem, aktywnie podnoszącym jakość edukacji poprzez wdrażanie innowacji pedagogicznych, przygotowanie uczniów do konkursów ogólnopolskich oraz organizację wydarzeń szkolnych i międzyszkolnych. Prof. Bryła jest inicjatorką licznych przedsięwzięć charytatywnych i projektów integrujących szkołę z lokalnym środowiskiem. Koordynuje m.in. akcje wsparcia dla hospicjów, domów dziecka i schronisk dla zwierząt, a także organizuje wolontariat sportowy podczas wydarzeń miejskich. Jest autorką publikacji naukowych, zaangażowaną w programy wspierania uczniów w trudnej sytuacji oraz w działania profilaktyczne dotyczące cyberprzemocy i zdrowia psychicznego. Za swoją pracę została wyróżniona certyfikatem „Nauczyciel z Pasją” (2022).
Nagroda Prezydenta Miasta Krakowa jest przyznawana za wybitne osiągnięcia w dziedzinie edukacji, wychowania oraz działalności społecznej.
Serdecznie gratulujemy Pani Marcie Bryle i Pani Agacie Zegar tego prestiżowego wyróżnienia !
Nagrody wręczyła Wiceprezydent Miasta Krakowa Pani Maria Klaman
7 października 2025 r. uczniowie klasy 1a, realizujący informatykę na poziomie rozszerzonym, rozpoczęli kolejny cykl zajęć warsztatowych na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. To kontynuacja owocnej współpracy naszej szkoły z Wydziałem Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii Biomedycznej AGH – partnerem, który otwiera przed młodzieżą drzwi do świata nowoczesnych technologii.
Zajęcia prowadzi prof. AGH dr inż. Michał Turek, który w ramach 20-godzinnego kursu wprowadza uczniów w praktyczne aspekty sieci komputerowych i multimediów. Młodzież pracuje na profesjonalnym sprzęcie, samodzielnie go konfiguruje i zdobywa kompetencje, które stanowią solidny fundament pod przyszłą karierę w branży IT.
Warsztaty odbywają się w profesjonalnym laboratorium AGH, gdzie uczniowie nie tylko rozwijają umiejętności techniczne, ale także uczą się współpracy, komunikacji i poznają realia akademickiego środowiska. To doświadczenie, które wykracza poza szkolne mury i inspiruje do dalszego rozwoju.
Każdy aktywny uczestnik kursu otrzyma oficjalny dyplom wystawiony przez AGH – potwierdzenie zdobytej wiedzy i zaangażowania.
Nauka przez doświadczenie, kontakt z ekspertami i praca na rzeczywistym sprzęcie – to właśnie daje naszym uczniom przewagę.
4 listopada uczniowie naszej szkoły: Zofia Hyrlicka 3A, Hanna Czekajska 3B, Norbert Krzaczyński 2A, Krzysztof Florek 3B mieli niezwykłą okazję uczestniczyć w spotkaniu ze Sławoszem Uznańskim – Wiśniewskim, polskim astronautą Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Wydarzenie odbyło się na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie w ramach ogólnopolskiego programu „Polska sięga gwiazd”, którego celem jest popularyzacja nauki, technologii kosmicznych oraz zachęcanie młodych ludzi do rozwijania zainteresowań w dziedzinach STEM (nauka, technika, inżynieria i matematyka).
Jak podkreśla dr Sławosz Uznański-Wiśniewski, trasa naukowa ma stać się pierwszym prawdziwym polskim Space Master Class, łączącym wiedzę naukową z praktycznym doświadczeniem wyniesionym z misji IGNIS. W centrum programu „IGNIS – Polska sięga gwiazd” znajdzie się 13 eksperymentów przeprowadzonych na ISS, symbolizujących skok technologiczny polskiej nauki i jej rosnący udział w globalnych badaniach kosmicznych.
Zaawansowane technologie, 13 eksperymentów na ISS, rozmowy o polskich ambicjach kosmicznych, a przede wszystkim bezpośrednie spotkania z polskim astronautą projektowym ESA dr. Sławoszem Uznańskim-Wiśniewskim. To wszystko czeka uczestników trasy „IGNIS – Polska sięga gwiazd”. Inicjatywa realizowana przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Polską Agencję Kosmiczną we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną ma na celu inspirowanie środowiska akademickiego polskimi badaniami kosmicznymi oraz nowoczesnymi technologiami orbitalnymi.
Spotkanie poprzedzone było widowiskowym pokazem doświadczeń naukowych, który wprowadził uczestników w fascynujący świat fizyki i astronomii. Następnie Sławosz Uznański – Wiśniewski – drugi w historii Polak wybrany do korpusu astronautów ESA oraz pierwszy Polak, który przebywał na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) – opowiedział o swojej ścieżce kariery, pasji do nauki i pracy badawczej nad zaawansowanymi systemami elektronicznymi wykorzystywanymi w misjach kosmicznych. Przybliżył również kulisy przygotowań do przyszłych lotów na Międzynarodową Stację Kosmiczną, a także znaczenie badań kosmicznych dla rozwoju technologii, z których korzystamy na co dzień na Ziemi.
W czasie spotkania uczniowie mieli możliwość zadawania pytań. Szczególne zainteresowanie wzbudziło pytanie Krzysztofa Florka z klasy 3B, który zapytał astronautę o budowany w naszej szkole przez zespół uczniów projekt CanSata oraz o to, jaką drogę trzeba przejść, aby – podobnie jak on – zrealizować marzenie o pracy w kosmosie.
Sławosz Uznański, który ukończył Politechnikę Łódzką i zdobył doświadczenie naukowe w ośrodkach badawczych CERN i ESA, podkreślał, że kluczem do sukcesu są pasja, wytrwałość i nieustanne poszukiwanie wiedzy. Jego historia pokazała, że również młodzi ludzie z Polski mogą odgrywać ważną rolę w badaniach kosmicznych i uczestniczyć w międzynarodowych misjach.
Udział w spotkaniu był dla naszych uczniów niezwykłym przeżyciem i inspiracją do dalszego rozwijania zainteresowań naukowych. Program „Polska sięga gwiazd” udowadnia, że marzenia o kosmosie są na wyciągnięcie ręki – wystarczy odrobina odwagi, determinacji i wiary w swoje możliwości.
Projekt „Małopolska Akademia Rodzica” zakłada realizację kilku działań, które mają na celu upowszechnienie dobrych praktyk w zakresie najistotniejszych problemów determinujących przebieg procesu edukacyjno-wychowawczego dziecka oraz rolę, jaką w tym procesie powinni odgrywać rodzice i opiekunowie.
W ramach tegorocznej inicjatywy powstał cykl nagrań skierowanych przede wszystkim do rodziców, ale także do opiekunów, wychowawców i nauczycieli. Do rozmów zaproszeni zostali specjaliści różnych dziedzin – psychologowie, psychoterapeuci, psychiatrzy, prawnicy, pedagodzy, streetworkerzy oraz uczniowie naszego Liceum.
Zapraszamy do obejrzenia audycji telewizyjnych:
Małopolska Akademia Rodzica: Niepełnosprawność w rodzinie – odcinek 1
Małopolska Akademia Rodzica: Uzależnienia wśród młodych – odcinek 2
Małopolska Akademia Rodzica: Różne modele rodzicielstwa – odcinek 3
Małopolska Akademia Rodzica: ADHD i autyzm – odcinek4
Małopolska Akademia Rodzica: Dziecko bezpieczne w Internecie – odcinek 5
Małopolska Akademia Rodzica: Wspieranie dziecka w szkolnych wyzwaniach – odcinek 6
18 tytułów do czytania i słuchania za darmo do końca listopada!
„Alchemia” Katarzyna Zyskowska, Wydawnictwo Znak, ebook i audiobook
„Bezkarny” Remigiusz Mróz, Wydawnictwo Filia, ebook i audiobook
„Dezorientacje” Magdalena Grzebałkowska, Wydawnictwo Znak, ebook i audiobook
„Dom zła” Jakub Rutka, Wydawnictwo Znak, ebook i audiobook
„HOMO DIGITALIS. Jak internet pożera nasze życie?” Wojtek Kardyś, Wydawnictwo Znak, ebook i audiobook
„Ja, diablica” Katarzyna Berenika Miszczuk, Wydawnictwo Mięta, ebook i audiobook
„Kolaborantka” Barbara Wysoczańska, Wydawnictwo Filia, ebook i audiobook
„Maski” Melka Kowal, Wydawnictwo Literackie, ebook i audiobook
„Muminki i duża powódź” Tove Jansson, tłum. Teresa Chłapowska, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, ebook i audiobook
„MVP The Most Valuable Prize” Ola Rochowiak, Wydawnictwo Kobiece, ebook i audiobook
„My, Sarmaci” Joanna Orzeł, Wydawnictwo Port, ebook i audiobook
„Początek wszystkiego” Marianna Gierszewska, Wydawnictwo Otwarte, ebook i audiobook
„Podejrzany X. Pochodna zbrodni” Keigo Higashino, tłum. Klaudia Ciurka, Grupa Wydawnicza Relacja, ebook i audiobook
„Rdzeń” Weronika Mathia, Wydawnictwo Czwarta Strona, ebook i audiobook
„Rodzeństwo” Moa Herngren, tłum. Wojciech Łygaś, Wydawnictwo Albatros, ebook i audiobook
„Swallow” Aleksandra Muraszka, Wydawnictwo Jaguar, ebook i audiobook
„Zbędni” Wojciech Chmielarz, Wydawnictwo Marginesy, ebook i audiobook
„Zeno Cosini” Italo Svevo, tłum. Zofia Ernstowa, Wydawnictwo ArtRage, ebook
Listopad to miesiąc, który miłośnicy czytania już od ponad dekady kojarzą z projektem Czytaj PL.
Rusza kolejna edycja tej największej w Polsce akcji czytelniczej!
Do końca listopada wszystkie chętne osoby mają możliwość uzyskania dostępu do darmowej biblioteki liczącej aż osiemnaście starannie wyselekcjonowanych tytułów!
Jak to działa?
1. Do akcji można wejść poprzez darmową aplikację Woblink. Czytaj w aplikacji lub na czytnikach /Google Play, App Store, App Galery/.
2. Skanuj i wejdź do akcji /Załóż konto lub zaloguj się do aplikacji Woblink i wejdź na swoją półkę. W prawym górnym rogu zobaczysz ikonę skanera. Wybierz ją i zeskanuj kod, który znajdziesz na lubimyczytać.pl/.
3. Otrzymasz czasowy dostęp do ebooków i audiobooków. W aplikacji i na czytnikach Kindle i Inkbook przez cały listopad 2025.
27 października 2025 roku w MOS-ie przy ul. Rajskiej 12 w Krakowie w ramach ogólnopolskiej kampanii „Dzieciństwo bez przemocy” odbyła się konferencja z udziałem ekspertów i specjalistów z zakresu ochrony praw dzieci. Uczennice i uczniowie z klasy 3h medialno-prawnej mieli możliwość uczestniczyć w tym spotkaniu. Organizatorami wydarzenia byli: Fundacja to ja – dziecko oraz Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie a współorganizatorem Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie. Patronat honorowy sprawował Prezydent Miasta Krakowa Aleksander Miszalski.
W trakcie spotkania eksperci poruszyli tematy związane z rozpoznawaniem przemocy, reagowaniem na sytuacje zagrożenia oraz wspieraniem rodzin w kryzysie. Dyskusji towarzyszyły wystąpienia specjalistów oraz prezentacja dobrych praktyk z Krakowa i innych miast.
Kampania „Dzieciństwo bez Przemocy” jest coroczną, ogólnopolską akcją mobilizującą społeczeństwo do zapobiegania krzywdzeniu dzieci oraz podejmowania działań na rzecz budowania bezpiecznego dzieciństwa. Jej celem jest zwiększenie świadomości społecznej i kształtowanie kultury wychowania dzieci opartej na szacunku, empatii oraz wsparciu.
Tegoroczna edycja kampanii rozpoczęła się 6 października inauguracyjną konferencją w Warszawie, a jej kulminacją będzie 19 listopada – Międzynarodowy Dzień Przeciwdziałania Przemocy wobec Dzieci.
Dzieciństwo nie powinno kojarzyć się z krzykiem, lękiem ani bólem. Powinno być czasem bezpieczeństwa, obecności i miłości. W dalszym ciągu zbyt dużo dzieci w Polsce doświadcza przemocy – nie tylko za zamkniętymi drzwiami domów, ale także w szkołach, w relacjach rówieśniczych i w przestrzeni publicznej.
O idei 17. edycji Conrad Festival 2025 Nadzieja radykalna, czyli przetrwanie to za mało pisze Olga Drenda w programie: „Koniec świata nie musi być spektakularnym krachem, końcem wszystkiego. Może być, i często bywa, rozpadem znanej rzeczywistości oraz przejściem do stanu, w którym trzeba przecież nadal istnieć. Apokalipsy, mniejsze i większe, wydarzają się cały czas. Kultury, cywilizacje i epoki napotykają swój kres, a pojedynczy ludzie przeżywają prywatne końce i mierzą się z własną skończonością. Rzeczywistość postapokaliptyczna nie jest czymś, co może nadejść dopiero kiedyś: wielu ludzi jest jej mieszkańcami już dziś. Nie dotyczy to jedynie społeczności, które przetrwały wojny czy klęski żywiołowe. Końce osobistych światów dotykają przecież nas codziennie. Po pierwszym wstrząsie następuje ciąg dalszy; drżące, ciche trwanie – lub powrót do życia po wyłonieniu się z tunelu w innym miejscu. Trzeba się odnaleźć, szukając indywidualnych strategii i rysując nowe mapy. Przetrwanie to za mało. Życie to coś więcej niż jedynie przeżycie – by jednak takim się stało, potrzebna jest siła chroniąca przed popadnięciem w nicość.”
Festiwal Conrada – organizowany przez Miasto Kraków, KBF oraz Fundację Tygodnika Powszechnego – to największe międzynarodowe wydarzenie literackie w Polsce i jedno z największych w Europie. Patron festiwalu, Joseph Conrad, przypomina nam, że czasem zrozumienie wymaga spojrzenia z oddali. Pisał w swoim trzecim języku – angielskim, myślał po polsku, współtworzył światowy kanon, a jego dzieła do dzisiaj pomagają pojąć mechanizmy globalnej współczesności. Literatura jest bowiem niezwykłym paradoksem: sprawia, że czasem pozorna ucieczka w inną rzeczywistość pozwala zobaczyć własny świat w bardziej przejrzystym świetle.
Uczennice i uczniowie z klasy 2 h medialno-prawnej uczestniczyli w spotkaniu literackim z Jerzym Franczakiem – prozaikiem, eseistą, literaturoznawcą, profesorem na Wydziale Polonistyki UJ odczytując opowiadania „Pies” i „Nadzieja” ze zbioru opowiadań J.M.Coetzeego „Nadzieja”.
Zamiarem organizatorów było pobudzenie wyobraźni uczniów do pracy z tekstem i postawienie nieoczywistych pytań. Pozwoliło to z jednej strony wyrwać dzieło literackie z jego zwyczajowych kontekstów, a z drugiej ustanowić pomost pomiędzy nim a rzeczywistością, w której na co dzień żyjemy.
Nikola Nowak uczennica z klasy 2h pisze: „Nasze spotkanie dotyczyło tekstów “Nadzieja” i “Pies” J.M. Coetzeego. Rozmowa o tym drugim opowiadaniu tak nas pochłonęła, że poświęciliśmy na nią cały czas. Profesor Franczak prowadzący warsztaty stworzył warunki do dyskusji i pomagał w interpretacji tekstu, dopuszczając wszystkich chętnych do głosu, co bardzo mi się podobało, bo lubię wyrażać swoje zdanie i słuchać opinii innych, które w tym przypadku były bardzo różnorodne, więc zajęcia były ciekawe. Opowiadanie „Pies”, które omawialiśmy, bardzo mi się podobało. Jest bardzo proste a zarazem nietypowe. Krótkie zdania mają siłę, przez co zyskują duże znaczenie. Dla niektórych odbiorców tekstu (którzy odczytali opowiadanie dosłownie) było on tylko o niepotrzebnie przesadzającej pani, skarżącej się na psa starszej pary, Dla mnie, był to symbol nieuniknionego lęku, z którym mierzymy się każdego dnia, przed którym trudno jest uciec. Bohaterka staje „twarzą w twarz” z psem, konfrontując swój największy strach. To opowiadanie trafi do każdego, kto w literaturze lubi dostrzegać piękno szczegółów, które tak wiele osób pomija.”
Organizacja, opieka: prof. Anna Czepiec-Mączka, prof. Urszula Szafranek
15 października b.r. uczennice i uczniowie z klasy 4e artystyczno-architektonicznej oglądali na deskach Teatru im. J. Słowackiego spektakl Pan Tadeusz. Został on poprzedzony warsztatami interpretacyjnymi, które poprowadził kierownik działu edukacji Wojciech Rzehak. Młodzież rozmawiała o mitologizacji i demitologizacji oraz historiach, które tłumaczą świat. Na przestrzeni wieków interpretacja „Pana Tadeusza” ewoluowała. Na potrzeby spektaklu tekst Adama Mickiewicza został odczytywany przez reżysera Wojtka Klemma krytycznie i w nowych kontekstach. Jest to z pewnością jeden z głosów w dyskusji, choć nie jedyny. Większość odbiorców spektakl rozczarował. Niewątpliwie jednak warto analizować i reinterpretować znane teksty kultury.
Opiekun Klubu Wyspiańskiego: prof. Anna Czepiec-Mączka, opieka: prof. Anna Mazan-Stachura
Najważniejsza europejska impreza roku w karate tradycyjnym rozpoczęła się 10 października w Słoweńskim Terme Olimia. Mistrzostwa Europy WTKU zgromadziły najlepszych zawodników kontynentu – od kadetów i juniorów po młodzieżowców oraz seniorów. Uczniowie naszej szkoły byli w gronie reprezentantów Polski zajmując najwyższe miejsca na podium:
Maja Bętkowska 1h – 1 miejsce kata drużynowe (junior młodszy)
Feliks Kotuła 2f – 2 miejsce kata indywidualne, 2 miejsce fukugo, 3 miejsce kumite drużynowe (junior)
Serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!
W niedzielę, 12 października 2025 roku, uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego im. Króla Jana III Sobieskiego w Krakowie wzięli aktywny udział w wolontariacie podczas 11. Cracovia Półmaratonu Królewskiego, jednego z największych i najbardziej prestiżowych wydarzeń biegowych w Polsce. Młodzież, pod opieką nauczycieli wspierała organizatorów biegu, który tradycyjnie odbył się ulicami Krakowa, gromadząc tysiące zawodników i kibiców. Udział w wolontariacie był dla uczniów cennym doświadczeniem, które pozwoliło im nie tylko poznać kulisy organizacji dużej imprezy sportowej, ale także rozwinąć umiejętności współpracy i działania w grupie.
W dniach 28 września – 3 października 2025 roku uczniowie klas 3A i 4F, realizujący program z rozszerzoną fizyką, mieli wyjątkową okazję uczestniczyć w sześciodniowej wycieczce naukowo-kulturowej do Szwajcarii oraz Francji. Wyjazd ten nie tylko dostarczył niezapomnianych przeżyć i pięknych widoków, ale przede wszystkim stanowił unikalną szansę na kontakt z najnowszymi osiągnięciami światowej nauki.
W centrum nauki – CERN, Wielki Zderzacz Hadronów i tajemnice antymaterii
Głównym celem wycieczki był Europejski Ośrodek Badań Jądrowych CERN w Genewie – jedno z najważniejszych miejsc współczesnej nauki, w którym fizyka cząstek elementarnych nabiera realnego wymiaru.
Uczniowie zwiedzili interaktywną wystawę „Universe of Particles”, która w przystępny sposób przybliża zagadnienia dotyczące budowy wszechświata, struktur materii oraz działań podejmowanych w laboratoriach CERN. Ogromne zainteresowanie wzbudził również wykład prowadzony przez dr. Maartena Litmaatha poświęcony antymaterii – fascynującemu i tajemniczemu zjawisku, które wciąż kryje wiele zagadek dla współczesnych fizyków.
Niepowtarzalnym przeżyciem była wizyta przy jednym z głównych detektorów – ALICE (A Large Ion Collider Experiment), działającym w ramach Wielkiego Zderzacza Hadronów (LHC). Uczniowie dowiedzieli się, że detektor ten służy do badania zderzeń jąder ołowiu przy ekstremalnych energiach, w wyniku których może powstać plazma kwarkowo-gluonowa – stan materii, jaki istniał tuż po Wielkim Wybuchu.
Spotkanie z fizyką „na żywo” wywarło ogromne wrażenie na młodzieży i z pewnością zainspirowało niejednego ucznia do dalszego pogłębiania wiedzy z zakresu nauk ścisłych oraz postrzegania CERN jako miejsca prowadzenia badań lub pracy w przyszłości.
Odkrywając piękno Szwajcarii – miasta, przyroda i kultura
Po intensywnych naukowych doświadczeniach przyszedł czas na poznawanie szwajcarskich i francuskich miast oraz alpejskich krajobrazów.
Pierwszym przystankiem było muzeum Patka Philippe w Genewie, gdzie uczniowie mogli zobaczyć niezwykłą kolekcję zegarków oraz poznać historię marki stworzonej przez Polaka, która stała się synonimem prestiżu i perfekcji w zegarmistrzostwie. Dostrzegliśmy kilka zegarków, które prezentowały wizerunek naszego patrona, Króla Jana III Sobieskiego.
Następnie uczestnicy wycieczki udali się do Chamonix, urokliwego miasteczka położonego u stóp Mont Blanc – najwyższego szczytu Alp. Wjazd kolejką linową na Aiguille du Midi (3842 m n.p.m.) dostarczył niezapomnianych wrażeń – z tarasu widokowego można było podziwiać ośnieżone szczyty i bezkres górskich krajobrazów. To doświadczenie pozostanie z uczestnikami na długo!
Zwiedzanie miast – od gotyckiej Lozanny po niedźwiedzie w Bernie
Kolejnym etapem wycieczki była Lozanna – miasto położone nad Jeziorem Genewskim. Spacer po klimatycznej starówce, wizyta w monumentalnej katedrze gotyckiej oraz zobaczenie zabytkowego ratusza pozwoliły uczniom poczuć ducha średniowiecznej architektury i historii regionu.
Z Lozanny grupa udała się do Berno – stolicy Szwajcarii, której urokliwe stare miasto zostało wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Szczególne zainteresowanie wzbudziła grota niedźwiedzi – symbol miasta, oraz charakterystyczna średniowieczna zabudowa, zachowana w doskonałym stanie.
Wizyta w muzeum czekolady Lindt wprowadziła wszystkich w nieco słodszy nastrój – uczniowie mieli okazję poznać proces produkcji słynnej szwajcarskiej czekolady oraz skosztować jej najlepszych odmian.
Na zakończenie wycieczki uczestnicy odwiedzili Zurych, największe miasto Szwajcarii, będące jednocześnie centrum finansowym, naukowym i kulturalnym kraju. Spacer nad Jeziorem Zuryskim i po urokliwych uliczkach starego miasta był idealnym zwieńczeniem intensywnego tygodnia pełnego wiedzy, emocji i pięknych widoków.
Podsumowanie – nauka i podróże kształcą!
Wyjazd do Szwajcarii i Francji był czymś znacznie więcej niż tylko szkolną wycieczką. To była inspirująca podróż przez świat nauki, historii, sztuki i przyrody. Uczniowie nie tylko zdobyli cenną wiedzę i doświadczenie, ale także mieli okazję do integracji, samodzielności i rozwijania własnych pasji.
Dziękujemy rodzicom za przyczynienie się do realizacji wycieczki – Panu Bartoszowi Balisiowi oraz Paniom Marzenie Równickiej i Beacie Ruggiero, organizatorom, opiekunom oraz uczniom za stworzenie wyjątkowej atmosfery i udział w tym niezwykłym projekcie.
W dniach 29 września – 3 października 2025 r. uczniowie klasy 3i uczestniczyli w obozie naukowym w malowniczej Rajskiej Dolinie w sercu Bieszczadów. Był to wyjazd łączący naukę, przygodę i bliski kontakt z naturą.
Zajęcia przyrodnicze zostały przygotowane przez Bieszczadzki Park Narodowy. Podczas warsztatów terenowych w Wołosatym, uczniowie poznawali charakterystyczne dla regionu gatunki roślin i zwierząt, zdobywali wiedzę o ekosystemach górskich oraz zasadach ochrony przyrody.
Kolejnym ważnym punktem była wizyta w Muzeum Przyrodniczym BdPN w Ustrzykach Dolnych, gdzie dzięki nowoczesnym ekspozycjom uczniowie mogli pogłębić wiedzę o geologii, faunie i florze Bieszczadów
Podczas wizyty w Sanoku, uczniowie zwiedzili Zamek Królewski, gdzie zapoznali się z unikatową kolekcją ikon oraz niezwykle poruszającą wystawą twórczości Zdzisława Beksińskiego – jednego z najważniejszych polskich artystów współczesnych.
Obóz był również okazją do aktywnego spędzania czasu i dobrej zabawy. W ośrodku Laser Forst pod Sanokiem uczniowie uczestniczyli w grze taktycznej z wykorzystaniem bezpiecznego sprzętu laserowego, rywalizując w duchu fair play i ucząc się współpracy w zespole.
Z kolei w samej Rajskiej Dolinie zorganizowano dlaszereg zajęć rekreacyjno-zręcznościowych na świeżym powietrzu. Uczniowie mogli m.in.:
jeździć quadami,
strzelać z łuku,
rzucać siekierkami do tarczy,
wbijać gwoździe na czas,
szukać „skarbu” za pomocą wykrywacza metalu – którym okazał się… napój w puszce!
a także przejechać się samochodami terenowymi, pokonując wymagające bieszczadzkie trasy.
Wyjazd w Bieszczady był nie tylko lekcją w terenie, ale także doskonałą okazją do integracji, rozwijania pasji i budowania wspomnień, które zostaną z nami na długo.
Serdecznie dziękujemy Bieszczadzkiemu Parkowi Narodowemu, Muzeum Przyrodniczemu w Ustrzykach Dolnych, Zamkowi w Sanoku, ośrodkowi Laser Forst, oraz ekipie z Rajskiej Doliny.
Organizacja i opieka prof. Renata Bielecka i prof. Sławomir Bielecki
Miło nam poinformować, że Karol Kaczmarczyk z klasy 2a odniósł w ubiegłym roku szkolnym liczne sukcesy sportowe. W czerwcu 2025 roku brał udział w zawodach w miejscowości Vysoka Pec (Republika Czeska). Niestety, na skutek potknięcia, Karol zajął 20. miejsce w dyscyplinie Slalom i tym razem zdołał doliczyć tylko 11 punktów do swojego dorobku punktowego.
W lipcu, podczas wyczerpującego wyścigu w Furth im Wald w Niemczech, zaledwie nieliczni uczestnicy zdołali dotrzeć do mety bez wywrotek. Karol po raz kolejny pokazał swoje umiejętności, plasując się tuż za najlepszą dziesiątką – na 12. miejscu w trudnym i wymagającym Slalomie.
Ostatnim przystankiem Pucharu Świata 2025 był finał sezonu, który gościł zawodników w łotewskiej miejscowości Ikskile. Tym razem po bardzo szybkiej i precyzyjnej jeździe w dyscyplinie Slalom Gigant, Karol osiągnął swój cel na ten rok i zdobył miejsce w najlepszej dziesiątce Pucharu Świata, zajmując szóstą lokatę. Jest to najlepszy wynik polskiego zawodnika tej dyscypliny w tym roku.
Kolejnego dnia odbył się konkurs Latvian Open. Ze względu na intensywne opady deszczu, warunki do rywalizacji były wyjątkowo trudne. Mimo to, Karol, dzięki swojemu doświadczeniu, odniósł zwycięstwo w swojej kategorii wiekowej w dyscyplinie Slalom.
Podsumowując, w sezonie 2025 Pucharu Świata Karol zdobył: – 105 pkt w dyscyplinie Slalom, najlepszy wynik w Polsce w tym sezonie i 13. miejsce na Świecie, – 51 pkt w dyscyplinie Slalom Gigant, najlepszy wynik w Polsce wśród mężczyzn w tym sezonie i 18. miejsce na Świecie, – 156 pkt w obu dyscyplinach razem, najlepszy wynik w Polsce i 14. miejsce na Świecie.
Najważniejszymi zawodami w sezonie 2025 były Mistrzostwa Europy odbywające się w malowniczej miejscowości Villablino w Hiszpanii, w których Karol, jako najmłodszy w kategorii Junior, zdobył brązowy medal Mistrzostw Europy w dyscyplinie Slalom Gigant.
Ostatnim przystankiem w sezonie 2025 były Mistrzostwa Polski w podkrakowskiej Skawinie. Karol w bardzo deszczowych warunkach wywalczył złoty medal Mistrzostw Polski w Slalomie oraz srebrny medal Mistrzostw Polski w Slalomie Gigancie.
Od 4 lat uczniowie z naszej szkoły biorą udział w Akcji Mikołajkowej i przyczyniają się do szerzenia dobra. Organizatorem jest Hospicjum dla Dzieci Alma Spei. Działania młodzieży polegają na ufundowaniu prezentu mikołajkowego dla nieuleczalnie chorego dziecka. Zwykle uczennice i uczniowie dołączają od siebie kilka słów życzeń, które mają na celu okazanie wsparcia dla Dziecka i Rodziny.
Podsumowanie:
rok 2021 – klasa 3c
rok 2022 – klasa 2e
rok 2023 – klasa 2d i klasa 3f
rok 2024 – klasa 3b
8 października b.r. delegacja uczennic z klasy 3b:Alicja Rusin, Krystyna Tataruch i PaulinaWrońska z prof. Anną Czepiec-Mączką uczestniczyła w uroczystości zorganizowanej z okazji 20. rocznicy Światowego Dnia Hospicjów i Opieki Paliatywnej.
Była to okazja do obejrzenia filmu dokumentalnego „Podarować Czas” w reż. Pauliny Ibek i dyskusji panelowej na temat roli hospicjów w społeczeństwie. Ten ważny temat został ukazany poprzez wyeksponowanie w filmie wartości takich jak szczerość, pokora, autentyczność, wrażliwość, odwaga, nadzieja. Wybrzmiały słowa o wzajemnym obdarowywaniu jako sensie życia.