Dnia 6.12.2021 r. uczniowie klasy 2H uczestniczyli w warsztatach literackich organizowanych w ramach projektu „Lekcje czytania z Tygodnikiem Powszechnym”.
Zajęcia prowadziła absolwentka filmoznawstwa UJ i dziennikarka Tygodnika Powszechnego, pani Katarzyna Kubisiowska, mająca w swoim dorobku literackim książki biograficzne jak i wywiady książkowe. Spod jej pióra wyszła m.in. biografia Danuty Szaflarskiej czy Jerzego Pilcha. Dziennikarka wydała też cykle wywiadów z kluczowymi postaciami polskiej kultury, w tym z Olgą Tokarczuk, Agnieszką Holland czy Wojciechem Mannem.
Uczniowie zapoznali się z trzema konkretnymi felietonami Jerzego Pilcha: „Stary Kubica i ciemność”, „Buty wypastowane” oraz „Uwagi o samotności”. Wspólnie
z prowadzącą analizowali i interpretowali teksty, aby ostatecznie zdefiniować, czym jest felieton dziennikarski, jakie elementy różnią go od reportażu, artykułu czy wywiadu. Każdy
z uczniów miał też okazję wykazać się nie lada odwagą i pomysłem, bowiem musiał napisać autocharakterystykę zamkniętą w pięciu zdaniach. Wiadomo, że najtrudniej jest sądzić samego siebie, a i prezentować siebie na forum nie jest prosto – tym większe brawa dla uczennic, które zyskały uznanie i szczerą pochwałę z ust dziennikarki za swoje charakterystyki.
W czasie zajęć z Katarzyną Kubisiowską uczniowie dowiedzieli się również ciekawych informacji o tym, jak wygląda praca pisarza, jak powstaje książka, co składa się na proces twórczy. Natomiast pytanie, czy pierwsze, czy ostatnie zdanie jest dla autora najtrudniejsze – pozostało nadal otwarte.
Warsztaty pokazały też uczniom, że pisarz
w swoich książkach używa czasem języka, który niekoniecznie podoba się większości społeczeństwa. Ale jeśli chce być dobrym dziennikarzem, dobrym pisarzem, musi wychodzić poza reguły, poza schematy i mieć odwagę pisarską.
Organizacja: prof. Elżbieta Kramarz.










































































W listopadzie 1918 roku, po 123 latach nieobecności na mapach politycznych Europy Polska odzyskała niepodległość. Stało się to głównie dzięki wytrwałości i ofiarności aktywnej części polskiego społeczeństwa, które w okresie niewoli przekazywało nowym generacjom młodych Polaków przywiązanie do języka i kultury narodowej. W latach pierwszej wojny światowej (1914-1918) wystąpiły sprzyjające okoliczności dla sprawy polskiej. Zaborcy Polski stanęli wówczas naprzeciwko siebie, łamiąc swą dotychczasową solidarność w kwestii polskiej.
































































