W ramach projektu Złota Szkołą NBP zadanie w kategorii „lekcja z ekonomią” było realizwoane w klasach 2K, 2L, 2M, 2N, 2P oraz 2S.
W sumie w ww. klasach w trakcie trwania projektu zrealizowano 72 lekcje, w każdej z klas na następujące tematy:
-
-
- Pieniądz – formy, właściwości, funkcje.
- Inflacja, przyczyny i skutki. Zabezpieczenia polskich banknotów.
- Instytucje rynku finansowego.
- Bank centralny: rola, funkcje. Rodzaje polityki pieniężnej.
- Utrwalenie wiadomości z tematów 1-3 – ćwiczenia.
- Usługi finansowe: karty, konta, lokaty.
- Oszczędzanie – prezentacje.
- Procent prosty i składany.
- Lokaty – zadania. Kredyty – film.
- Kredyty: ranking, kalkulator, zdolność kredytowa – ćwiczenia
- Usługi finansowe – ćwiczenia.
- Oszczędzanie – ćwiczenia. Umowa kredytowa.
- Powtórzenie wiadomości na temat finansów osobistych – praca kontrolna.
Poniżej wybrane materiały edukacyjne oraz prace uczniów.
W trakcie zajęć uczniowie poznali m.in.:
1. historię polskiego pieniądza (praca ucznia: mapa myśli),
2. zabezpieczenia polskich banknotów (uczniowie sprawdzali samodzielnie zabezpieczenia),
3. główne bankowe i pozabankowe instytucje rynku finansowego (uczniowie samodzielnie odpowiadali na pytania w aplikacji internetowej m.in. na temat KNF, BFG, SKOK-ów, UFG),
4. rolę i funkcje banku centralnego oraz podstawowe narzędzia polityki pieniężnej prowadzonej przez NBP (stopy procentowe, operacje otwartego rynku, rezerwę obowiążkową),
oraz
5. wykonali prezentacje na tematy związane z oszczędzaniem (Podstawowe zasady racjonalnego wydawania pieniędzy, Najczęstsze błędy finansowe, które popełniamy, Dobre nawyki finansowe przydatne w oszczędzaniu, Sposoby na tanie zakupy w internecie, W jaki sposób nieświadomie marnujemy pieniądze?),
6. rozwiązywali zadania dotyczące procentu prostego i składanego, realnej stopy oprocetowania, RRSO (praca ucznia – wykonanie kilku kart pracy polegających na rozwiązaniu zadań dotyczących kredytów i oszczędności),
7. samodzielnie sprawdzali zdolność kredytową dla kredytu konsumpcyjnego i hipotecznego w wariantach rat stałych i malejących
8. samodzielnie czytali umowę kredytową, a następnie na podstawie poradnika jak czytać umowę kredytową wskazywali popełnione błędy
9. przygotowali kodeks bezpiecznego korzystania z rachunku bankowego i karty płatniczej
9. napisali pracę kontrolną obejmującą ww. zagadnienia.
Realizacja dr Wioletta Nogaj -