W czerwcu zakończył się cykl trzydziestogodzinnych zajęć laboratoryjnych z chemii dla uczniów naszego liceum. Zajęcia te odbywają się w salach ćwiczeniowych Uniwersytetu Jagiellońskiego i są elementem współpracy naszego liceum z Wydziałem Chemii UJ. W tym roku prowadzili je dr Zofia Olech (UJ), dr Mirosława Kot (UJ) oraz dr Barbara Pac (II LO) i mgr Agata Zegar (II LO).
W zajęciach brali udział uczniowie klas 3L i 3M realizujący naukę chemii w zakresie rozszerzonym: Jędrzej Bartoszcze (3M), Kamila Chwała (3M), Oliwia Ciszewska (3M), Marysia Dera (3L), Ewa Dyjak (3M), Kordian Fuksa (3M), Staszek Gotfryd (3L), Arek Grzech (3L), Julka Janik (3M), Ewa Jurek (3M), Kamil Kasperek (3L), Adam Kwiecień (3L), Ola Łagudza (3M), Michał Mordarski (3M), Paulina Rogala (3L), Monika Smędzik (3L), Wojtek Szlubowski (3M), Kasia Śmigla (3L), Wiktoria Uzar (3M) i Tadek Zemeła (3L).
Uczestnicy zajęć badali skład próbek zarówno pod kątem ilościowym, jak i jakościowym – sporządzali roztwory, sączyli, ważyli i miareczkowali, a także identyfikowali aniony i kationy w roztworach, przeprowadzali reakcje utleniania-redukcji, otrzymywali i badali związki kompleksowe. O tym, że na zajęciach nie tylko poznali wszelkie tajniki pracy laboratoryjnej, ale także dobrze się bawili świadczą zamieszczone niżej zdjęcia.
Organizacja: prof. Barbara Pac i prof. Agata Zegar
15 czerwca br. w Muzeum Manggha odbył się finał Konkursu „Solidarność i odpowiedzialność. Droga dzieci syberyjskich do Polski. Pomoc Japonii i Polonii amerykańskiej 1919–1922”. IV edycja konkursu, podobnie jak poprzednie edycje, była „otwartą lekcją historii”, gdyż opierała się na zasadzie samodzielnego, poszukującego i twórczego poznawania losów dzieci syberyjskich oraz przenoszenia wiedzy o tamtych odległych już wydarzeniach do naszego dzisiejszego świata. Konkurs był przestrzenią kreacji i interpretacji fikcyjnego „spotkania” z dzieckiem syberyjskim i miał odpowiedzieć na pytanie: Czego uczy nas historia dzieci syberyjskich dzisiaj, w świecie, w którym wspaniały rozwój technologii i kultury idzie w parze z licznymi napięciami, niepokojami i zagrożeniami? Jak historia dzieci syberyjskich jest widziana i interpretowana przez młode pokolenie Polaków? Konkurs składał się z dwóch etapów – znajomości wydarzeń historycznych dotyczących losów dzieci syberyjskich oraz wykonaniu i zaprezentowaniu pracy artystycznej.
Jury w składzie: Bogna Dziechciaruk-Maj – dyrektor Muzeum Manggha, Yumi Yoshida – przedstawicielka Social Welfare Corporation Fukudenkai w Polsce, Jakub Karpoluk – japonista, pracownik naukowy Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych oraz Katarzyna Nowak – zastępca dyrektora Muzeum Manggha przyznało I miejsce Kindze Lewińskiej z klasy 3P artystyczno-architektonicznej.
Wszystkie prace finałowe były na bardzo wysokim poziomie artystycznym. Na szczególną uwagę zasługiwała, według jurorów, tkanina artystyczna wykonana przez uczennicę z naszego liceum.
Serdecznie gratulujemy!
Zdjęcia: Kamil A. Krajewski, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.
Opieka: prof. Anna Czepiec-Mączka.
W dniu 21 czerwca br. na stadionie KS Nadwiślan Kraków, po trzech latach prezerwy odbyły się 21. piłkarskie derby pomiędzy I Liceum im. Bartłomieja Nowodworskiego, a II Liceum im. Króla Jana III Sobieskiego. Trybuny stadionu sportowego od wczesnych godzin porannych wypełniały się młodzieżą obu szkół, które przybyły wiernie kibicować swoim drużynom. Dodatkowego sportowego charakteru imprezy nadał występ cheerleaderek i cheerleaderów, którzy na tę okazję przygotowali specjalne układy choreograficzne.
Podczas meczu piłka 6 krotnie wpadała do siatki drużyny z Nowodworka. Mecz zakończył się wygraną 6 – 0 dla „Sobieszczaków” prowadzonych pod wodzą prof. Maciej Gója oraz prof. Macieja Marczyka. Bramki dla naszej drużyny zdobyli: dwukrotnie Michał Januszewski (1 i 4), Michał Dutkowski (2), Szymon Gaweł (3), Michał Rybak (5), Jan Skotnicki (6). W całej historii derbów pomiędzy „Jedynką”, a „Dwójką”, drużyna naszej szkoły wygrała dziś po raz 19. Abstrahując od wyniku meczu na szczególne uznanie zasługuje prezentowany przez obie drużyny wysoki poziom kultury sportowej, szacunek dla przeciwnika, a także jakość i styl sportowa zawodników.
Najlepszym zawodnikiem meczu z drużyny „Sobieskiego” został Kamil Kaczmarczyk.
Organizatorzy: prof. Maciej Gój, prof. Leszek Mrugalski, prof. Anna Mrugalska, prof. Maciej Marczyk.
Zdjęcia: prof. Anna Mrugalska, Joanna Operacz, Julia Mostowik
14.06.2022 r. chór II LO wziął udział w Wojewódzkim Konkursie Chórów Projektu Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska i zajął III miejsce. Podczas pobytu w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach zwiedziliśmy wystawę poświęconą kompozytorowi oraz arboretum zaprojektowane przez Mistrza i zrealizowane pod jego nadzorem.
To wyjątkowa kolekcja dendrologiczna, która składa się przede wszystkim z 15-hektarowego parku ze zbiorem ponad 1 500 gatunków drzew i krzewów – unikalnych w skali Europy. W XVI-XVII w. mieszkali tu bracia polscy, a w dwudziestoleciu międzywojennym z Lusławicami związał się wybitny malarz Jacek Malczewski. Od 1975 roku w dzieje tej miejscowości na trwale wpisał się Krzysztof Penderecki, komponując nadzwyczajne, botaniczne dzieło – rozległy park.
Tworzenie arboretum trwało ponad 40 lat. To najdłużej powstająca kompozycja Artysty. Dzieło życia, symboliczna dziewiąta symfonia. W otoczeniu ukochanych przez Kompozytora drzew znajduje się odrestaurowany, XVIII-wieczny dwór wraz z zabytkowym XVI-wiecznym lamusem oraz symboliczny grób Fausta Socyna. W Lusławicach zmaterializowało się jedno z największych marzeń Twórcy – Europejskie Centrum Muzyki. Instytucja ta wraz z niezwykłym arboretum są swoistym domknięciem cyklu ośmiu symfonii w katalogu dzieł Kompozytora. Sadzenie drzew to moje stałe, ulubione zajęcie. Bez tego nie znalazłbym równowagi. Drzewa zostaną.
W finale XV Ogólnopolskiej Olimpiady „O Diamentowy Indeks AGH” z przedmiotu chemia wzięło udział 39 uczestników. Tytuł laureata III stopnia uzyskał Piotr Gas z klasy 3A (opieka: prof. Agata Zegar i prof. Barbara Pac), a finalistą konkursu został Maciej Kawalec z klasy 3G (opieka: prof. Iwona Dolnicka).
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów !
W dniu 03.06.2022 uczniowie II Liceum wyłonieni w eliminacjach szkoły, Natalia Ozimek-Sobota kl. 1h i Jędrzej Ziębicki kl. 1e wzięli udział w etapie wojewódzkim Konkursu Krasomówczego organizowanego przez Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Angielskiego IATEFL, Polska. Przesłuchania odbyły się w budynkach Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
Celem konkursu było popularyzowanie form wypowiedzi publicznej ze szczególną dbałością o poprawną dykcję, artykulację, intonację i modulację głosu oraz komunikację, doskonalenie umiejętności wyrażania własnych poglądów oraz przygotowanie do udziału w życiu publicznym.
Uczestnicy mieli za zadanie wygłosić skierowany do rówieśników własny tekst w języku angielskim na temat „Attitude is a little thing that makes a big difference”.
Natalia zdobyła tytuł Laureatki III miejsca, a Jędrzej uplasował się tuż za nią, czyli na czwartym miejscu.
Serdecznie gratulujemy!
Opieka prof. Katarzyna Pysz.
Miło nam poinformować o wynikach ogólnopolskiego konkursu fotograficznego FotoKrajObraz 2022 organizowanego przez Wydział Architektury Krajobrazu Politechniki Krakowskiej dla uczniów szkół średnich. Tegoroczna edycja konkursu zachęcała do wykonania zdjęć w kategorii fotografii krajobrazowej przedstawiających zielone enklawy miasta. Na konkurs nadesłano 170 prac. Jury: dr inż. arch. Rafał Zawisza, prof. PK, dr inż. arch. kraj. Miłosz Zieliński, dr hab. inż. arch. Marcin Charciarek, prof. PK, prof. dr hab. inż. arch. Dominika Kuśnierz-Krupa, WA PK, dr inż. arch. Katarzyna Zawada-Pęgiel, WA PK wybrali najbardziej interesujące zdjęcia pod względem kompozycji, techniki i oryginalnego ujęcia tematu.
I miejsce – Hanna Kwapień, klasa 1e – za zestaw zdjęć z nadrzecznej enklawy zieleni nad Sudołem w Krakowie
wyróżnienie – Julia Dąbroś, klasa 2c
wyróżnienie – Aleksandra Szot, klasa 3N
Nagroda główna to warsztaty fotografii reportażowo-krajobrazowej, powiązane ze zwiedzaniem tajemniczych i niedostępnych ogrodów Starego Miasta w Krakowie.
Planowana jest także wystawa prac uczestników konkursu i warsztatów, uroczysty wernisaż i rozdanie nagród książkowych, katalogów wystawy i dyplomów. Tegoroczna wystawa będzie miała charakter plenerowy, otwarty dla szerokiego grona publiczności.
Serdecznie gratulujemy!
Opieka: prof. Anna Czepiec-Mączka.
Miło nam poinformować, że Kamil Janawa kl. 2F został finalistą Konkursu Artystycznego „Zobaczyć matematykę”, organizowanego przez Akademię Górniczo-Hutniczą w Krakowie. Celem konkursu było propagowanie matematyki za pomocą pracy plastycznej w dowolnej trwałej technice plastycznej, np. obraz, grafika, rysunek, pastel lub fotografia. Praca Kamila nosi tytuł „Matematyczne słoneczniki”. Inspiracja prof. Elżbieta Wójcik i prof. Anna Perzyńska-Biskup. Serdecznie gratulujemy!
W dniu 15 czerwca br. podczas lekcji podstaw przedsiębiorczości uczniowie klas 3M i 3L otrzymali zadanie zbudowania wież z makaronu oraz pianek. Ćwiczenie miało na celu zwrócenie uwagi na różnice występujące pomiędzy grupą i zespołem. Grupa to zbiór osób koordynujących swoje wysiłki, a zespół jest grupą dzielącą ten sam cel. Efektywne zespoły tworzą grupy ludzi, którzy mają wspólną misję do wypełnienia i cele do osiągnięcia oraz którzy współpracują ze sobą i ponoszą odpowiedzialność za swoje wyniki. Członkowie takich zespołów są zaangażowani oraz skoncentrowani na celach, rozwijając swoje umiejętności i talenty w trakcie pokonywania przeszkód i trudności stojących na drodze do wspólnych wyzwań. Brawo! Wszyscy uczniowie pracowali w zespołach, a efekty prac widoczne są na poniższych zdjęciach. Więcej tutaj
Organizacja: dyr. Wioletta Nogaj
W dniu 10 czerwca uczniowie klasy 3M mat.-biol.-chem. mieli okazję spotkać się z panią doktor Małgorzatą Krzeczkowską – nauczycielem akademickim na Wydziale Chemii UJ, popularyzatorką festiwali nauki i pasjonatką edukacji nieformalnej.
Tematem przewodnim i punktem wyjścia była książka dr Mai Nguyen-Kim „Śmierć przy myciu zębów. Chemia dla zabieganych”.
Podczas spotkania, połączonego z przeprowadzanymi doświadczeniami, dr Krzeczkowska w sposób łatwy i wcale nie nudny wyjaśniała, jakie reakcje chemiczne zachodzą wokół nas, jak wiele mechanizmów, składników i procesów towarzyszących nam na każdym kroku życia – choćby podczas gotowania, sprzątania, mycia zębów czy parzenia kawy – to czysta chemia!
Wykład ten był dobrą okazją, by uczniowie mogli sprawdzić swoje umiejętności badawcze, dociekanie naukowe i samodzielnie dojść do wiedzy.
Serdecznie dziękujemy za spotkanie!
Organizacja prof. Elżbieta Kramarz.
W dniu 10 czerwca br. uczniowie z klas 1b, 1e oraz 3T uczestniczyli w spotkaniu z aktorem Starego Teatru panem Juliuszem Chrząstowskim. Rozmowę poprowadzili uczniowie z klasy humanistycznej 3T – Kajetan Styczeń oraz Magdalena Dźwigoń. Spotkanie odbyło w związku ze wznowieniem spektaklu Wesele w reżyserii Jana Klaty.
W trakcie rozmowy największe zaskoczenie wzbudziła odpowiedź na pytanie o wymarzoną rolę, którą nasz gość chciałby zagrać. Okazuje się, że oprócz Hamleta – roli bardzo wymagającej i od zawsze będącej wyzwaniem dla młodych aktorów – Juliusz Chrząstowski chciałby wcielić się w postać kobiety. Byłoby to zupełnie nowe doświadczenie aktorskie. Zapytany o istotę zawodu, który uprawia, stwierdził, że fascynuje go możliwość stania się na pewien czas kimś zupełnie innym, kreowania nowej postaci, a sam moment wcielenia się w kogoś innego wymaga skrupulatnej pracy i wniknięcia w psychologię postaci.
Ponieważ aktorstwo ściśle wiąże się z literaturą, zapytaliśmy o fascynacje literackie. Okazało się, że wielkim odkryciem z czasów licealnych jest dla naszego gościa twórczość Rafała Wojaczka – buntownicza i niezwykle naturalistyczna. Natomiast obecnie, również dzięki współpracy z Radiem Kraków, Juliusz Chrząstowski zainteresował się prozą Macieja Miłkowskiego. Na zakończenie spotkania przeczytał w związku z tym fragment z książki Trzeci dzień świąt, mówiący o relacjach międzypokoleniowych.
Zdjęcia: Julia Mostowik, klasa 3T
Tekst: Anna Kowalik, klasa 3T
Organizacja spotkania: prof. Anna Czepiec-Mączka
W dniu 10 czerwca chór naszego liceum wraz z innymi zespołami krakowskimi wykonał piosenkę „Zacznij od Bacha” Zbigniewa Wodeckiego na Rynku Głównym podczas inauguracji 5. edycji Wodecki Twist Festiwal. Na zdjęciu razem z dyrygentem połączonych chórów panem Zygmuntem Magierą.
Opiekunem szkolnego chóru jest prof. Agnieszka Trela-Jochymek
6 czerwca br. odbył się w naszej szkole Dzień Hiszpański. Było to kolejną okazja do poznania historii, kultury, zabytków, tradycji i kuchni Hiszpanii. Uczniowie przygotowali prezentacje, quizy oraz degustację specjałów hiszpańskich. Odbył się także konkurs na wiersz w języku hiszpańskim.
Nad całością czuwali nauczyciele: prof. Dorota Loos i prof. Aleksander Władyka.
W dniach 28-29 maja br. na Politechnice Łódzkiej odbył się III Finał Ogólnopolskich Zawodów Algorytmicznych. Naszą szkołę reprezentował team w składzie: Emil Maćkowiak 1a, Konrad Kmiecik 1a, Bartosz Szewczyk 1a. Uczniom udało się wywalczyć VII miejsce w Polsce w kategorii klas pierwszych LO Gnomy. Serdecznie gratulujemy!
Opieka: prof. Marek Lach
Miło nam poinformować, że w tegorocznej edycji konkursu Mądra Książka Roku 2021 organizowanego przez Uniwersytet Jagielloński w ramach Copernicus Festival nagrodzono prace uczniów z naszego liceum.
W kategorii laudacja książki popularnonaukowej mowa Tymoteusza Buniaka kl. 3T zajęła II miejsce, a Julia Tomczak kl. 2g otrzymała wyróżnienie.
W kategorii autorska okładka książki popularnonaukowej wyróżniono projekt Mai Waleckiej kl. 2f.
Jury w składzie: prof. dr hab. Piotr Kuśtrowski (prorektor UJ), dr hab. Weronika Świerczyńska-Głownia, prof. UJ (prodziekan Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej), Zofia Karpowicz (ASP), Artur Więcek „Baron” oraz Adrian Ochalik (rzecznik prasowy UJ) wyłoniło 12 laureatów z grona 43 uczniów, którzy przesłali prace.
Wręczenie nagród odbyło się 7 czerwca b.r. w auli Uniwersytetu Jagiellońskiego. Uroczystość poprowadził rzecznik prasowy UJ Adrian Ochalik wręczając laureatom dyplomy, bluzy UJ i nagrody. Częścią nagrody były warsztaty dla uczestników konkursu. Tymek był nieobecny podczas Gali z powodu wyjazdu szkolnego.
Zajęcia w kategorii laudacja poprowadziła Aleksandra Kucharska z Biura Prasowego Rzecznika Uniwersytetu Jagiellońskiego. Teoretyczne i praktyczne zajęcia na temat projektu książki zrealizowała Zofia Karpowicz z Akademii Sztuk Pięknych, Pracowni Liternictwa i Typografii.
Serdecznie gratulujemy!
Laudacje i projekty okładek dostępne są tutaj Wyniki 2022
Opieka: prof. Anna Czepiec-Mączka.
Zdjęcia: Adam Koprowski /BP UJ/.
Ryś to największy europejski kot, który w Europie otarł się o granicę wyginięcia. Bez aktywnej ochrony gatunek nie ma szans na przetrwanie. W Polsce występuje w liczbie ok. 150 osobników, na terenach puszczy oraz Mazur. Największymi wrogami rysi są kłusownicy, ingerencja ludzi w ich naturalne środowisko oraz zmniejszająca się ilość pożywienia w regionach ich występowania.
W latach 2007-2020 dzięki staraniom Fundacji WWF Polska na Mazury wróciło ok. 30 rysi. Od 2018 roku we współpracy z Zachodniopomorskim Towarzystwem Przyrodniczym do natury wypuszczono już 45 kotów. Zwierzęta są stale monitorowane, dzięki czemu naukowcy zyskują niezbędną wiedzę o rysiach i są w stanie skuteczniej je chronić.
Stanisław Sarzyński zwycięzcą klasyfikacji generalnej Młodzieżowego Pucharu Polski, trzykrotnym złotym medalistą Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży i reprezentantem kadry narodowej PZN w narciarstwie alpejskim na rok 2022/23
Na początku marca 2022 w Siennej w ośrodku narciarskim w Czarnej Górze odbyła się Ogólnopolska Olimpiada Młodzieży w narciarstwie alpejskim. Trzykrotnym złotym medalistą został Stanisław Sarzyński uczeń klasy 1a, który stanął na najwyższym podium w konkurencji slalom, slalom gigant i kombinacja alpejska, a w kategorii super gigant zdobył srebrny medal.
Kuba Kolegowicz – uczeń klasy 1d – uplasował się podczas tych zawodów na 4. miejscu w slalomie, na 5. miejscu w kombinacji alpejskiej i na 6. miejscu w super gigancie.
Pod koniec marca 2022 roku na Górze Narodowej – Kasprowy Wierch odbyły się ostanie w tym sezonie zawody Młodzieżowego Pucharu Polski w narciarstwie alpejskim, gdzie na podium ponownie wychodził Stanisław Sarzyński zajmując pierwsze miejsce w slalomie i 2. miejsce w slalomie gigancie.
Kuba Kolegowicz podczas tych samych zawodów zdobył 6. miejsce w slalomie i 9. w slalomie gigancie.
27 maja 2022 roku w auli Centralnego Ośrodka Sportu w Zakopanem odbyło się uroczyste podsumowanie Młodzieżowego Pucharu Polski w narciarstwie alpejskim. Stanisław Sarzyński po wielokrotnych sukcesach minionej zimy triumfował w końcowej klasyfikacji generalnej, zdobywając najwyższy tytuł Młodzieżowego Pucharu Polski w kategorii Junior Młodszy. Po udanym sezonie Staszek otrzymał powołanie do Kadry Narodowej Juniorów Polskiego Związku Narciarskiego w narciarstwie alpejskim. Z dumą będzie reprezentował nasz kraj w sezonie 2022/2023.
Serdecznie gratulujemy!
2 czerwca b. r. uczennice i uczniowie z klasy 1f uczestniczyli w spotkaniu z podróżnikiem i filozofem panem Markiem Kamińskim w I Liceum Ogólnokształcącym w Krakowie.
Marek Kamiński 1 czerwca rozpoczął 5 dniową społeczno-edukacyjną ekspedycję z Kasprowego Wierchu do Gdyni, podczas której podróżnik i zdobywca obu ziemskich Biegunów wspólnie z robotką NOA chce zachęcić do międzypokoleniowej dyskusji z uczniami, nauczycielami, rodzicami i ekspertami – jak odkrywać potencjał i budować odporność psychiczną wśród młodych.
Metoda Biegun to autorskie rozwiązanie podróżnika, oparte o przemyślenia i doświadczenia z wszystkich wypraw. Jej zadaniem jest wspierać w rozwoju osobistym – przede wszystkim budując motywację i chroniąc przed jej utratą. Realizowane jest przez Fundację Marka Kamińskiego jako Life Plan Academy.
Biegun to inaczej konkretny, jasno zdefiniowany cel, a sama metoda w 5 praktycznych krokach pozwala przejść drogę do poznania samego siebie, by móc realizować własne cele. Kluczem do wyznaczenia własnego bieguna są marzenia.
Krok 1 – Odkryj swój Biegun
Krok 2 – Mapa Drogi
Krok 3 – Droga jest ważniejsza niż cel
Krok 4 – Dwa bieguny: sukces i porażka jako doświadczenie
Krok 5 – Poznaj samego siebie
Podstawą jest pytanie: kim jestem? Konkluzją natomiast stwierdzenie: życie polega na tym by być sobą.
Kilka słów od uczestników spotkania:
Spotkanie z panem Markiem Kamińskim było dla nas bardzo inspirującym i wartościowym doświadczeniem. Dotyczyło ono kształtowania własnej odporności psychicznej. Uświadamiało, że „marzenia się nie spełniają, tylko trzeba je realizować” oraz, że droga do wyznaczonego celu jest tak samo ważna, a może nawet ważniejsza, niż jego osiągnięcie. Umożliwia nam ona zdobywanie kolejnych umiejętności, które w przyszłości mogą okazać się kluczowe. Niezależnie od tego, czy jest ona pełna sukcesów, czy porażek, mniejszych lub większych, jest wartością samą w sobie i może być satysfakcjonująca. Podczas spotkania zaprezentowany został nowoczesny robot zaprojektowany przez członków Fundacji Marka Kamińskiego, który potrafi komunikować się z człowiekiem. Nie bez znaczenia jest to, że ma on kobiece imię i głos, ponieważ, jak zaznaczył prowadzący, pokazuje to, że kobiety są równie ważne oraz silne psychicznie. Uczestnictwo w tym wykładzie będziemy wspominać jako motywujące i rozwijające.
Anna Nowosadzka i Maja Hajduk 1f
Opieka: prof. Anna Czepiec-Mączka
W dniu 12 maja br. odbyło się spotkanie formie online klasy 1d. z panią Beatą Słabiak – diagnostykiem psychologicznym. Temat spotkania: „Nastoletnia depresja, objawy i przyczyny”. Depresja w rozumieniu medycznym jest chorobą i należy ją odróżnić od przejściowego przygnębienia, obniżonego nastroju czy krótkotrwałej reakcji na trudną sytuację. Pedagog przekazała uczniom najistotniejsze elementy wpływające na stan depresyjny, jak sobie z depresją poradzić i do kogo się udać po pomoc.
W dniu 19 czerwca br. uczniowie klasy 1d, 1f i 1h uczestniczyli w spotkaniu ze studentami IV roku kierunku lekarskiego Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum. Podstawowym celem spotkania było szerzenie wiedzy dotyczącej udzielania pierwszej pomocy. Uczniowie dowiedzieli się jak ważna dla naszego bezpieczeństwa jest znajomość podstaw resuscytacji krążeniowo-oddechowej oraz jak udzielić pierwszej pomocy osobie dorosłej i dziecku. Podczas zajęć wykonywali ćwiczenia dotyczące pierwszej pomocy na manekinie osoby dorosłej, manekinie podłączonym do urządzenia AED oraz manekinie niemowlęcia.
Również w czerwcu uczniowie klas 1f, 1g i 1h uczestniczyli w spotkaniu z pani Sylwią Dziamską – instruktor firmy Centrum Szkoleniowo Usługowego „Medaid”. Ratownik medyczny ma za zadanie zabezpieczanie osób znajdujących się na miejscu zdarzenia oraz podejmuje wszelkie działania zapobiegające zwiększeniu liczby ofiar. Dokonuje oceny stanu zdrowia osób, które są w stanie bezpośredniego zagrożenia życia, w tym też podejmuje czynności ratunkowe. Wszystkie te czynności zostały przedstawione przez p. ratownik w formie spotkania online i prezentacji filmowej.
Uczniowie klas 1d, 1e, 1f, 1g, 1h uczestniczyli również w spotkaniach z przedstawicielem policji mł. asp. Hubertem Bracikiem. Głównym celem spotkań było omówienie sposobów zapobiegania i przeciwdziałania uzależnieniom od narkotyków i dopalaczy poprzez podniesienie świadomości społecznej młodzieży. Funkcjonariusz policji przypomniał o skutkach zażywania dopalaczy i innych środków psychoaktywnych oraz zapoznał uczestników z przepisami prawa regulującymi odpowiedzialność za posiadanie, czy też rozprowadzanie środków odurzających.
Organizacja: prof. Liliana Kalisz
Jako uczestnicy projektu Erasmus + „Our Historical and Curtural Hertage” mieliśmy przyjemność wziąć udział w wymianie w Stambule.
Program zakładał odwiedziny w tureckiej szkole, która opiekowała się nami przez cały czas naszego pobytu. Umożliwiło to nam integrację z uczestniczącymi w wymianie uczniami z Turcji, Włoch i Grecji.
Miasto przywitało nas swoim parnym klimatem i licznymi przejawami lokalnej gościnności i serdeczności. Program obejmował zwiedzanie najważniejszych zabytków dawnego Konstantynopola, miedzy innymi Haghia Sophia, Błękitny Meczet, pałac i ogrody Topkapi, a także Wieżę Galata. Odwiedziliśmy również azjatycką stronę miasta, a z pokładu statku obserwowaliśmy panoramę cieśniny Bosfor.
Nie obyło się również bez kosztowania lokalnych specjałów i zakupów na Grand Bazaar, najstarszym i jednym z największych bazarów w Turcji.
Szczególnym zaskoczeniem okazała się dla nas różnorodność krajobrazu i architektury Stambułu, którą podziwialiśmy w czasie licznych i długich spacerów.
W ostatnim dniu pobytubraliśmy udział w szkolnych warsztatach, podczas których mieliśmy za zadanie wykonać w zespołach polsko-turecko-włoskich prezentację podsumowującą czas pobytu na wymianie w Stambule.
Na zakończenie wszyscy otrzymaliśmy certyfikaty potwierdzające nasze uczestnictwo w projekcie.
Przez cały czas opiekowali się nami również nasi nauczyciele prof. Renata Bielecka, prof. Magdalena Zawodnik i prof. Sławomir Bielecki.
Wspaniałe wspomnienia i niesamowite przeżycia z tej orientalnej podróży na długo pozostaną w naszych sercach.
Olimpiada Wiedzy Chemicznej z Wydziałem Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego jest ogólnopolskim konkursem organizowanym przez Wydział Chemii UJ oraz Fundację Nauka i Wiedza. Konkurs organizowany jest na dwóch poziomach – osobno dla klas przedmaturalnych i klas maturalnych szkół ponadpodstawowych. Tytuł laureata uzyskują najlepsi uczniowie wyłonieni w III etapie konkursu (w tym roku było to 30 uczniów klas przedmaturalnych i 62 uczniów klas maturalnych). Trzech uczestników na każdym poziomie, którzy uzyskali najwyższą ocenę w etapie centralnym zostaje zwycięzcami Olimpiady. Dodatkową nagrodą dla laureatów będących uczniami klas maturalnych jest przyznanie maksymalnego wyniku kwalifikacji w postępowaniu rekrutacyjnym na stacjonarne studia pierwszego stopnia – chemia, chemia medyczna i chemia zrównoważonego rozwoju prowadzone przez Uniwersytet Jagielloński.
Z ogromną radością informujemy o sukcesach uczniów naszej szkoły w tegorocznej edycji konkursu:
Ogólnopolska Olimpiady Wiedzy Chemicznej dla uczniów klas przedmaturalnych:
ZWYCIĘZCY KONKURSU
Kordian Fuksa (kl. 3M) – II miejsce, opieka: prof. Agata Zegar
Michał Mordarski(kl. 3M) – II miejsce, opieka: prof. Agata Zegar
LAUREACI KONKURSU (w kolejności alfabetycznej):
Maria Dera (kl. 3L), opieka: prof. Barbara Pac
Julia Janik (kl. 3M), opieka: prof. Agata Zegar
Kamil Kasperek (kl. 3L), opieka: prof. Barbara Pac
Patryk Machejek (kl. 3S), opieka: prof. Agata Patriak
Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy Chemicznej dla uczniów klas maturalnych:
ZWYCIĘZCY KONKURSU
Maciej Kawalec (kl. 3G) – I miejsce, opieka: prof. Iwona Dolnicka
LAUREACI KONKURSU (w kolejności alfabetycznej):
Piotr Gas (kl. 3A), opieka: prof. Agata Zegar
Maja Romanowska (kl. 3A), opieka: prof. Agata Zegar
Aleksandra Stolarz (kl. 3C), opieka: prof. Barbara Pac
Serdecznie gratulujemy !
Na zdjęciu laureaci konkursu dla klas przedmaturalnych.
24 maja br. w Auditorium Maximum Uniwersytetu Jagiellońskiego odbył się I ECO Kongres.
To pierwsze w Polsce wydarzenie popularnonaukowe, w trakcie którego przedstawiciele różnych dziedzin aktywności połączyli swoje siły, by stawić czoło wyzwaniom, jakie wiążą się z kryzysem klimatyczno-ekologicznym. Celem kongresu było stworzenie platformy zrzeszającej miasto, świat nauki, polityki i biznesu oraz społeczeństwo do wspólnego działania dla klimatu. Panele, spotkania i debaty były okazją do rozważań m.in. o tym jak nowe technologie i innowacje mogą zmienić świat na lepsze, jak promować ekologiczne rozwiązania, a także jak zmieniać własne nawyki i świadomie podejmować codzienne decyzje. Osoby uczestniczące w kongresie miały możliwość uczestniczyć w warsztatach, wykładach, promocji książki, a także prezentacjach innowacyjnych rozwiązań technologicznych, m.in. autonomicznego bolidu AGH Racing. Przedsięwzięciu towarzyszyła też mobilna wystawa Cleantech – technologia dla zielonej przyszłości, która przybliżyła zagadnienie: Czy technologia może ocalić świat? Wystawa zaprezentowała technologiczne rozwiązania w takich obszarach jak gospodarka wodna, rolnictwo, elektromobilność, recykling, energia.
Szeroko rozumiana ekologia to także działania zmierzające do zachowania dobrostanu człowieka. Uczniowie z naszego liceum z klas 1b, 1c, 2d, 3M, 3T uczestniczyli w warsztatach fundacji podróżnika i filozofa Marka Kamińskiego. Program bazuje na 5 krokach Metody Biegun Marka Kamińskiego. Jest on odpowiedzią na współczesne wyzwania wychowawcze. Wspiera uczennice i uczniów w budowaniu ich odporności psychicznej i poczuciu własnej wartości. W jaki sposób wyznaczać sobie cele i dążyć do ich realizacji? Jak dokonywać w sobie zmian i budować własną wartość? Jak wzmacniać swój potencjał? Szacunek do drugiego człowieka, wdzięczność, odpowiedzialność, konstruktywne podejście do własnych błędów i porażek – to podstawowe tematy zajęć. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem oraz pomoc w pokonywaniu barier i realizacji marzeń to główne cele i misja Life Plan Academy, czyli sztandarowego projektu Fundacji Marka Kamińskiego. Warsztaty dla licealistów poprowadził master trener LPA Adam Piasecki.
Organizator: Uniwersytet Jagielloński; współorganizatorzy Akademia Górniczo-Hutnicza i Ambasada Szwajcarii w Polsce.
Opieka: prof. Anna Czepiec-Mączka i prof. Urszula Batorska.
Zdjęcia: Anna Czepiec-Mączka.