Komunikat: rozpoczęcie roku szkolnego w warunkach reżimu sanitarnego

Drodzy Uczniowie,

Zgodnie z odgórnymi wytycznymi do szkoły może uczęszczać uczeń oraz pracownik szkoły bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych oraz gdy domownicy nie przebywają na kwarantannie lub w izolacji w warunkach domowych.

Wszyscy wchodzący do budynku szkoły powinni zdezynfekować dłonie.

Obowiązkowe jest noszenie maseczek w przestrzeniach ogólnodostępnych tzn. na korytarzach i pozostałych ciągach komunikacyjnych, sekretariacie, gabinetach dyrektora, wicedyrektorów, pedagoga i psychologa, bibliotece, pokojach administracji i obsługi, gabinecie pielęgniarki szkolnej oraz toaletach.

Zebrania z wychowawcami odbędą w następujących salach:

godz. 8.00

2a – sala 28, 2b – sala 8, 2c – sala 12,  2d – sala 11, 2e – sala 27, 2f – sala 17, 2g – sala 13, 2h – sala 14

godz. 8.05

2K – sala 4, 2L – sala 7 chem, 2M – sala 15, 2N – sala 16, 2P – sala 23, 2R – sala 18, 2S – sala 3, 2T – sala 24

godz. 10.00

1a – sala 16, 1b – sala 8, 1c – sala 3, 1d -sala 11, 1e -sala 7 (chem.), 1f – sala 28, 1g – sala 13, 1h – sala 27

godz. 10.05

3a – sala 17, 3b – sala 15, 3c – sala 14, 3d – sala 4, 3e – sala 12, 3f – sala 5, 3g – sala 23, 3h – sala 24, 3i – sala 18

Bardzo prosimy o zapoznanie się z Zarządzeniem Dyrektora dotyczącym nauki stacjonarnej w okresie pandemii oraz stosowanie się do treści dokumentu (dostęp tutaj poz. 13)

Uczniowie w międzynarodowym projekcie etwinning „Welcome to Showgart”

W roku szkolnym 2019/2020 od grudnia do czerwca grupa językowa 1A10 pod kierunkiem prof. A. Reichert-Zaczek pracowała w międzynarodowym projekcie etwinning „Welcome to Showgart”. Wspólnie z partnerami z Francji, Włoch, Polski i Słowacji uczniowie stworzyli online nową szkołę czarów i magii inspirowaną serią książek o Harrym Potterze. Nauka i utrwalanie języka angielskiego poprzez zabawę to nie jedyny cel tego projektu. W trakcie jego trwania uczniowie poznali wiele nowych, ciekawych aplikacji i narzędzi informatycznych, pozwalających np. na tworzenie map, puzzli oraz galerii obrazów i dźwięku. Projektowali logo szkoły, herby, mundurki szkolne, tworzyli zasady funkcjonowania szkoły, a także puszczali wodze fantazji rysując groźne bestie i pisząc przepisy na magiczne napoje, oczywiście w języku angielskim. Nauczyciele z krajów partnerskich, wcielając się w czarnoksiężników z Showgartu, prowadzili na specjalnej platformie lekcje online dla międzynarodowych grup uczniowskich. Znaczna część projektu odbywała się już w czasie pandemii w okresie przymusowej izolacji.

Jest to kolejny projekt Etwinning zrealizowany przez uczniów z naszej szkoły. Tego typu praca online staje się coraz bardziej popularna, ponieważ stanowi doskonałe połączenie kreatywnego myślenia, rozwijania umiejętności komunikacji w języku angielskim oraz kompetencji informatycznych.
Zachęcamy do odwiedzenia strony projektu:
URL: https://twinspace.etwinning.net/login
Username: purple.wizard
Password: chelseaturner2

Wręczenie nagród w konkursie Wojewódzkiej Policji w Krakowie

29-06-2020 Uczeń kl. 1P o profilu artystyczno-architektonicznym Jakub Berlin odebrał w imieniu swoim i kolegów Pawła Marchisio i Kacpra Wierciocha dyplom i nagrodę za wyróżnienie w konkursie na animację „Bezpieczny pieszy na drodze’ zorganizowanym przez Wydział Ruchu Drogowego KWP w Krakowie wspólnie z Małopolską Wojewódzką Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Fotorelacja Małopolska Wojewódzka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Zdjęcie: MWRBRD. Opieka prof. Agata Reichert-Zaczek.
O konkursie pisaliśmy tutaj

CANSAT 2020 – Konkurs na zbudowanie satelity trwa nadal


Jest nam niezmiernie miło Was poinformować, że z uwagi na rozluźnienie rządowych restrykcji tegoroczne ogólnopolskie finały Konkursu CANSAT odbędą się w dniach 20-22.07.2020 r. na lotnisku w Lesznie. Głównym założeniem misji jest lot naszego satelity do wyznaczonej lokalizacji – stacji naziemnej.
Z powodu obecnej sytuacji forma samych finałów będzie nieco inna niż to zakładano początkowo, ponieważ zachowując odpowiedni reżim sanitarny spotkamy się w podgrupach, a same zrzuty będą wykonywane z wysokości 500 metrów przy użyciu specjalistycznego drona. Z kolei podsumowanie tegorocznej edycji konkursu odbędzie się wraz z członkami pozostałych zespołów oraz organizatorami w dniu 27-go lipca 2020r. podczas spotkania online. Mimo wszystko będziemy walczyć o najwyższe cele i postaramy się zaprezentować z jak najlepszej strony! Trzymajcie za nas kciuki i obserwujcie nas na bieżąco!
Link do naszej strony tutaj:  https://www.facebook.com/SobieskiSat
Opiekunem zespołu jest prof. Krzysztof Cichoń.

To już czwarty rok działalności Uniwersyteckiego Fakultetu Geograficznego

Uniwersytecki Fakultet Geograficzny (UFG) został zorganizowany z inicjatywy prof. Urszuli Batorskiej, pod patronatem Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Chętni uczniowie z klas 2a oraz 2d uczestniczyli co miesiąc w zajęciach z dziedziny: hydrosfery, geologii, pedosfery, kartografii i atmosfery.

Spotkania, oprócz części teoretycznej, opierały się głównie na praktyce, m.in. oznaczaniu profilów glebowych, rozpoznawaniu skał , pomiarach kartograficznych czy interpretacji zdjęć satelitarnych. Uczniowie poznali również na czym polega GIS czyli „zbiór narzędzi komputerowych, służących do gromadzenia, opisu, analizy oraz prezentacji danych przestrzennych”. W ramach zajęć odwiedzono również Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej w Krakowie. Na zakończenie fakultetu uczniowie otrzymali pamiątkowe dyplomy i upominki.

UFG to doskonała okazja aby rozszerzać geografię na poziomie akademickim, rozwijać zainteresowania tą dziedziną nauki pod okiem doświadczonych specjalistów oraz dokonywać obserwacji i pomiarów w terenie.

Opieka: prof. Urszula Batorska

Małopolska Chmura Edukacyjna z geografii – podsumowanie

W ramach realizowanego w roku szkolnym 2019/2020 projektu, uczniowie naszego Liceum, głownie klasy 1R pod opieką prof. Urszuli Batorskiej, uczestniczyli w zajęciach on-line, prowadzonych przez pracowników Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz zgłębiali geograficzne tajemnice podczas zajęć koła naukowego.

Tegoroczna edycja była poświęcona głównie wybranym zagadnieniom geologicznym, ale pojawiły się też po raz pierwszy ciekawe tematy z dziedziny geografii społeczno-ekonomicznej np. „Manipulacja danymi społekonomicznymi”,   „Kreatywność tworzy PKB” czy „Udomowienie roślin i ich rozprzestrzenienie”. Cześć zajęć odbyła się na terenie Kampusu Uniwersytetu Jagiellońskiego. Oprócz wykorzystania technologii informacyjnych, pod opieką doświadczonych pracowników UJ, niewątpliwą atrakcją tych spotkań była możliwość wymiany poglądów i porównania wyników pracy z innymi zespołami szkolnymi. Warto wspomnieć również o środkach unijnych, które znacznie wzbogaciły wyposażenie naszych dwóch pracowni oraz zaplecza geograficznego.

Otrzymane na potrzeby realizacji projektu pomoce dydaktyczne, materiały do lekcji, ciekawe linki, nagrania zajęć na Platformie MCHE oraz liczne wspomnienia, które częściowo uwiecznione zostały na zdjęciach pozostaną na długo w pamięci uczestników.

Złote Wilki dla uczniów klasy 1d

W dniu 16 czerwca br. odbyła się Gala projektu Zwolnieni z Teorii, podczas której uczniowie szkół średnich z całej Polski biorący udział w tym przedsięwzięciu otrzymali nagrody za najlepsze projekty społeczne zrealizowane w roku szkolnym 2019/2020.

Uczniowie klasy 1d zostali uhonorowani tytułem Złotych Wilków za projekt 100 na Start, zrealizowany w ramach VI edycji programu Zwolnieni z Teorii w kategorii Społeczeństwo Obywatelskie. Wykazali się siłą i determinacją by ich projekt, sam w sobie nietuzinkowy i innowacyjny, doprowadzić do końca i sprawić by zgodnie z opisem 1 pomysł, poprzez 10 miejsc, 100 książek wywołał 1000 uśmiechów na twarzach dzieci niewidomych i niedowidzących. Dzięki ich ogromnemu zaangażowaniu i pomysłowości udało się, jak możemy przeczytać w opisie projektu, zebrać kwotę przewyższającą zamierzoną i dzięki temu wydrukować aż 150 książek dotykowych!

Również projekt piątki uczniów klasy 1N, SmileYourLife2020, zachęcał mieszkańców Krakowa do częstszego uśmiechania się i pozytywnego nastawienia do życia.

W tym roku aż 4285 uczniów szkół średnich w całej Polsce ukończyło 846 projektów społecznych, mimo niezwykłych okoliczności. Dzięki udziałowi naszych uczniów w programie, II Liceum zostało wyróżnione w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii , placówek, które wspierają u uczniów zdobywanie kompetencji miękkich takich jak: praca w zespole, kreatywność, rozwiązywanie problemów, zarządzanie projektem i przywództwo.

Koordynator szkolnego projektu: prof. Katarzyna Pysz

 

Sukces w 44. Olimpiadzie Języka Angielskiego

Z radością informujemy, że Franciszek Urbański z klasy 1a  zdobył tytuł Finalisty 44. Olimpiady Języka Angielskiego. Franek uzyskał dzięki temu wynik 100% z matury rozszerzonej z języka angielskiego.

Serdecznie gratulujemy!

Opieka prof. Justyna Grzegorzyca.

Ze względu na sytuację epidemiologiczną, zgodnie z wytycznym Ministerstwa Edukacji Narodowej z dn. 16 marca 2020 r., zawody finałowe nie odbyły się. Wszyscy uczniowie zakwalifikowani do finału decyzją Komitetu Głównego uzyskali tytuł finalisty  44. Olimpiady Języka Angielskiego.

Klasa 1h w projekcie edukacyjnym „Uczeń Obywatel”

W obecnym roku szkolnym klasa 1h brała udział w projekcie edukacyjnym „Uczeń Obywatel”. Celem było zapoznanie z historią, strukturą i funkcjonowaniem samorządu krakowskiego. Ze względu na humanistyczny profil klasy projekt był związany z zainteresowaniami uczniów.

Młodzież uczestniczyła w module pod hasłem „Cykl spotkań samorządowych” koordynowanym przez panią Teresę Kwintę z Centrum Młodzieży im. Henryka Jordana w Krakowie. W tej części projekt przewidywał zapoznanie uczniów ze strukturą i funkcjonowaniem samorządu lokalnego na szczeblu dzielnicowym i miejskim. Pierwszym etapem było spotkanie w szkole z członkiem zarządu dzielnicy I miasta Krakowa panem Olgierdem Sączkiem, który z widoczną pasją i zaangażowaniem opowiadał nie tylko o swoim powołaniu do pracy z ludźmi, ale i historii Krakowa, głównie w kontekście zabytkowej dzielnicy I Śródmieście. Młodzież miała okazję zapoznać się z biuletynami oraz wcielić się w rolę radnych dzielnicy rozwiązujących dany problem, zgłoszony przez mieszkańców.

Drugim etapem było uczestnictwo w sesji Rady Miasta Krakowa  połączone z wcześniejszym zwiedzaniem Pałacu Wielopolskich – siedziby magistratu. Młodzież oprowadzał radny Miasta Krakowa pan Adam Migdał. Następnie zostaliśmy wprowadzeni na salę obrad, gdzie śledziliśmy ich przebieg.

Ostatnim etapem było spotkanie w siedzibie Rady Dzielnicy I z w-ce przewodniczącym Rady Dzielnicy panem Janem Hoffmanem oraz poznanym już wcześniej panem Olgierdem Sączkiem. Młodzież miała okazję zadawać pytania dotyczące pracy w radzie dzielnicy, problemów, z jakimi mierzą się pracownicy oraz mieszkańcy, a także sposobami ich rozpatrywania i rozwiązywania.

Zwieńczeniem projektu miało być uroczyste podsumowanie w siedzibie Rady Miasta Krakowa z udziałem uczniów wszystkich szkół  biorących w nim udział. Niestety z uwagi na sytuację epidemiczną w kraju, wydarzenie zostało odwołane.

Składamy serdeczne podziękowania pani Teresie Kwincie za nadzorowanie całego projektu oraz promowanie postaw obywatelskich i zaangażowania w sprawy lokalne wśród młodzieży.

Opieka: prof. Magdalena Czaderska

Wyróżnienie w Małopolskim Konkursie na animację „Bezpieczny pieszy i rowerzysta na drodze”.


Z przyjemnością informujemy, że uczniowie klasy artystyczno-architektonicznej 1P Jakub Berlin, Paweł Marchisio i Kacper Wiercioch zdobyli Wyróżnienie w Małopolskim Konkursie na Animację „Bezpieczny pieszy i rowerzysta na drodze”.
Opieka prof. Agata Reichert-Zaczek.
Serdecznie gratulujemy!

Relacja z wręczenia nagród 29 czerwca 2020 tutaj

Wspomnienie wychowanków prof. Zygmunta Kozakiewicza

Klasa XI A. Matura 1965. 55 lat. Szmat czasu. By pojąć jak wielki – najlepiej odłożyć te 55 lat wstecz. Na co trafimy? Na rok 1910, kiedy stara Europa żyła jeszcze w błogiej nieświadomości co ją czeka. A czekało wiele – dwie wojny światowe, upadek dawnych imperiów, faszyzm i komunizm. A w Polsce? Odzyskanie niepodległości i ponowna jej utrata. Katyń, Auschwitz, Powstanie Warszawskie. Trudno nie zauważyć, że nasze pokolenie miało życie bezpieczne i w znacznym stopniu szczęśliwe. Ponury czas utrwalania władzy ludowej przeżyliśmy jako dzieci, jeżeli go pamiętamy to jako czas biedy, a nie strachu. Wydarzenia lat 1968, 1970, 1981 to pieszczota w porównaniu z tym, co przeżyli nasi rodzice i dziadkowie. Więcej tutaj


Opracowanie: prof. Jan Ostrowski

Ogólnopolski Konkurs Chemiczny – laureaci i finaliści

Ogólnopolski Konkurs Chemiczny organizowany przez Instytut Chemii Uniwersytetu Śląskiego zazwyczaj składa się z dwóch części – pisemnej i laboratoryjnej. W tym roku, w związku z epidemią COVID-19, część laboratoryjna Konkursu została odwołana i Konkurs zakończył się ustaleniem – na podstawie wyników części pisemnej –  21 finalistów Konkursu, w tym 10 laureatów.

Laureatami Konkursu zostali:

I miejsce – Mateusz Palimąka (3i) – opieka prof. Agata Zegar

VI miejsce – Kacper Stolarz (3c) – opieka prof. Barbara Pac

a tytuły finalistów przypadły:

XI miejsce – Michał Porąbka (3c) – opieka prof. Barbara Pac

XVI miejsce – Olga Kośmidek (3b) – opieka prof. Iwona Dolnicka

Serdecznie gratulujemy!

W Konkursie wzięło udział 33 Sobieszczaków. Ich pobyt w Katowicach dokumentuje zdjęcie pod Spodkiem.

Stroną organizacyjną Konkursu w II LO zajmowały się prof. Agata Zegar i prof. Barbara Pac.

 

Street Art Around Europe – sukces w ogólnopolskim konkursie Nasz projekt eTwinning 2020


Uzupełniamy informację z 8 maja 2020 – nasz projekt zajął I miejsce! Miedzynarodowy projekt internetowy, który stworzyliśmy w zeszłym roku szkolnym z uczniami obecnej klasy 3e (wówczas kl. 2e) na platformie Etwinning, został nagrodzony w Ogólnopolskim Konkursie na Najlepsze Projekty Etwinningowe Online i zdobył również Krajową i Europejską Odznakę Jakości eTwinning 2020.
Tematyką projektu była sztuka uliczna (Street Art), a w szczególności przykłady graffiti w miastach europejskich. Niezwykle istotne były tu także elementy twórczości pisarskiej i plastycznej młodzieży. Głównym celem projektu było rozwinięcie kreatywnego myślenia i uwrażliwienie uczniów na sztukę uliczną w najbliższym otoczeniu. Duży nacisk kładziono także na zwiększenie zasobu słownictwa i umiejętności posługiwania się językiem angielskim, poznanie nowych narzędzi technologicznych i zawieranie nowych znajomości z rówieśnikami z innych krajów. Opiekun projektu: prof. Agata Reichert-Zaczek, uczestnicy: Mateusz Adamczyk, Wiktoria Chrustek, Aleksandra Ciesielka, Zuzanna Gawior, Maria Hawryś, Zuzanna Karczewska, Maria Król, Julia Kucharska, Wiktoria Ligęza, Jan Piwowarczyk, Małgorzata Piwowarczyk i Piotr Surma. Serdecznie gratulujemy!


Link do ebooka z prezentacją nagrodzonych projektów – nasz projekt strona 48-49:

Matura 2020

W dniu 8 czerwca odbył się pierwszy tegoroczny egzamin maturalny. Początkowo egzaminy miały rozpocząć się w dniu 4 maja, ale zostały przesunięte w związku z epidemią COVID-19.  W tym roku maturzysta musi przystąpić do trzech obowiązkowych pisemnych egzaminów: z języka polskiego, języka obcego oraz matematyki na poziomie podstawowym. Ponadto powinien przystąpić do co najmniej jednego pisemnego egzaminu z przedmiotów do wyboru, maksymalnie do sześciu. Egzaminy ustne w tym roku nie odbędą się.

W naszym liceum do matury przystępuje 307 tegorocznych maturzystów oraz 157 absolwentów.


Wszystkim maturzystom życzymy połamania piór i przypominamy o konieczności przestrzegania reżimu sanitarnego.

maj 2025
P W Ś C P S N
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
Społeczny Komitet Odnowy Zabytków



Aktualnie online: 2
Dzisiaj: 270
W tym tygodniu: 2744
W sumie: 5456366

bip